מרוב אנסים פוגעים ומטרידנים כאן בישראל בשבועיים האחרונים, התאבדותה של ורד לב והמאבק הבלתי מתפשר נגד הענקת פרס לנדאו ליצחק לאור, כמעט ולא שמנו לב שסטיבן קולינס התוודה שפגע מינית בילדות.

השחקן האמריקאי (67) שידוע בתפקידיו בסרטים (מועדון האקסיות) וככומר קפדן בסדרת הנוער "הרקיע השביעי" מנהל מאבק גירושין מול אשתו בשנים האחרונות ובמהלכו הלכו השניים יחד לטיפול זוגי. במהלך הטיפול הזוגי דיבר קולינס על כך שפגע מינית בילדות. פיי גרנט שהייתה אשתו ב27 השנים האחרונות הקליטה אותו במהלך הטיפול וההקלטות דלפו לרשת.

כדי לצמצם נזקים ולנסות להציל את הקריירה שלו, הסכים קולינס להתראיין בתוכניתה של קייטי קוריק ופשוט התגלה במלוא כיעורו. כבר שנים אני טוענת שאנשים שפוגעים מינית הם אנשים אגוצנטריים, אנוכיים, שאינם מסוגלים לחוש אמפתיה או הזדהות עם אף אחד מלבד עצמם, וצפייה בקטעים נבחרים מהראיון (לא עמדתי בצפייה בכולו, עמכן הסליחה) הם דוגמא מצוינת.

קולינס מודה, כן מודה בלי כחל וסרק, בלי הסתייגות שלקח יד של ילדה בת עשר שצפתה איתו בטלויזיה והניח אותה על איבר מינו דרך המכנסיים. כמו כן הוא הודה כי במהלך השנים (כשהמקרה האחרון קורה ב1994) הוא חשף את איבר מינו בפני ילדות בנות 13 ו-14. כשהוא מתייחס למקרים אלו הוא אומר למראיינת שהוא יודע ומבין שההתנהגות הייתה "לא נאותה". אנחנו כל כך רגילים למכבסות מילים, וכל כך המומים מהפוגע שלכאורה לוקח אחריות ששכחנו שזו לא "התנהגות לא נאותה" אלא פלילית. זה פשוט לא חוקי, אבל קולינס מוגן, כי בדיוק כמו בישראל, גם במדינות שונות בארה"ב יש התיישנות, ובעצם הראיון לא יכול לפגוע בו מבחינה פלילית. הוא לא באמת מסתכן.

הוא מדגיש שהתנצל בפני אחת הנפגעות, נחמה פורתא, אבל לא יתנצל בפני השאר כי הוא מבין שזה עלול לפתוח עבורן פצעים ישנים. את זה הוא אומר בראיון שצפו בו מיליונים של בני אדם בארצות הברית ובכל העולם. כשקייטי קוריק שואלת אותו למה הוא בחר להתראיין הוא מבקש להדגיש שהדברים קרו לפני המון זמן, שלא קרה דבר כזה מאז, ושכתבו עליו המון דברים לא נכונים ופוגעים. הוא מתראיין כדי שתהיה לו הזדמנות להבהיר שהוא לא פדופיל.

ובכן, הוא טוען שהוא לא פדופיל גבירותיי ורבותיי, זה כבר משנה ה-כ-ל! זאת אומרת שחשוב לו לציין שאת כל המעשים שעשה בקטינות, הוא עשה תוך כדי שהוא בכלל לא נמשך אליהן. לא בגלל שהוא נמשך לילדה בת עשר הוא לקח את ידה הזעירה והניח אותה על איבר מינו- איזו הקלה. הילדות בנות ה13 וה-14 שקולינס הראה להן את הפין והאשכים שלו? חשוב לו לציין שבזמן שעשה זאת, לא רצה לשכב עימן. ובכן, עכשיו נוכל כולנו להירגע ולקחת הכל בפרופורציות. בחיי שנדמה לי שזאת המקבילה המכוערת ביותר ל"לכי, לכי, מי רצה אותך בכלל?" שמישהו היה יכול להמציא. כן, פגעתי מינית בילדות, אבל אני לא פדופיל- סטיבן קולינס רוצה שנדייק בקשר להגדרה שלו, שלא יעלב חלילה. הוא לא פדופיל, כך חשוב לו לציין. עכשיו כשנתנו לו לציין את זה, אני בטוחה שכולנו נושמים לרווחה וחשים הקלה גדולה. מצטערת, אבל הפגיעה לא תלויה בהגדרה של פסיכיאטר ובדיון על מניעים.

אז למה סטיבן קולינס עשה מה שעשה? הוא טוען שזה בגלל שכנער, אישה אנונימית חשפה את עצמה בפניו והוא ראה אותה בערום. אולי אני צינית, אבל זה באמת נשמע לי שאפילו אם זה לא סיפור מצוץ מהאצבע (ואלי זה לא) מדובר בטיעון חלש למדי שיסביר מה מניע אדם שעשרות שנים פוגע בילדות. אבל אולי זה לא טיעון. אולי זה פשוט איש שמנסה לעשות מעצמו קורבן, והתקשורת מאפשרת לו.

תצוגת המופת של ההתפתלות הפסיבית-אגרסיבית של קולינס מגיעה כשהוא אומר שהוא "לוקח אחריות" וגם מבטיח שזה לא קרה מאז וגם לא יקרה שוב. הוא נראה לי כל כך לא כנה, שאם אני הייתי המורה שלו למשחק, הייתי קצת מתביישת. בתור שחקן עם ניסיון, אולי הוא היה יכול לדקלם את הטקסט שכתב לו איזה איש יחסי ציבור אנונימי בטון קצת יותר משכנע. הוא מבטיח לנו שעכשיו, כשכל צעד שלו נצפה במיליון עיניים, כשאיש לא ישאיר אותו לבד עם ילדה, וכשיש סכנה אמיתית שירשיעו אותו בבית משפט, עכשיו הוא מבטיח לנו שהוא לא יעשה את זה שוב. תסמכו על סטיבן קולינס. מילה שלו זו מילה.

אבל הראיון האנוכי הזה, שבו קולינס נעלב מההאשמות נגדו, מודה בהן ומצפה שיסלחו לו כי זה היה מזמן והוא לא פדופיל להגדרתו, הוא אולי רק סימפטום, כי גם היום כשתעשו גוגל על ידיעות עדכניות על פרשה זו תתקלו שוב ושוב במילים "האשמות" ו"לכאורה". איך אלו "האשמות" אם יש הקלטה? איך זה "לכאורה" אם האיש מודה במעשים? כי אפילו אם הקליטו אותך, אפילו אם הודית, אפילו אם היא היתה בת עשר, התקשורת לא תנקוט עמדה נחרצת נגד התופעה ותמשיך להתחבא מאחורי מכבסת מילים. ואחר כך אין לנו מה להתפלא שקולינס בעצמו מאמין לעצמו כשהוא משתמש בה.

"אני לא פדופיל" הוא מתעקש. כי בעיני האדם האנוכי והבזוי הזה - הטרימינולוגיה היא הדבר הכי חשוב פה ולא חלילה, הקורבנות שניזוקו ממעשיו.