מי שיכנס לדירה של "בית אמיתי" עלול להתבלבל בטעות ולחשוב שהגיע לדירת מגורים תל אביבית רגילה לכל דבר. סלון גדול וחמים, חדר שינה, מטבח קטן אבל אהוב, ארוניות עם ציוד יצירה. חדר התעמלות מקסים עם מזרוני יוגה וצבעים שמחים בכל מקום ואוירה ביתית ומאירת פנים. בכוונה זה כך.

"בית אמיתי" הוא מרחב בטוח בלתי פורמלי באוריינטציה פמיניסטית, עבור נערות וצעירות שנפגעו מינית ומגיעות אליו פעם-פעמיים בצהריים, בדרך כלל אחרי הלימודים ושוהות בו עד הערב ומקבלות גם ארוחה חמה. המקום מיועד לכ- 30 נערות והוא מופעל על ידי על"ם - עמותה לנוער בסיכון בשיתוף משרד הרווחה. גיל הנערות נע בין 14 ל-26.

טליה אביתר, עובדת סוציאלית העובדת במקום מדגישה את חשיבות השייכות ותחושת הבית שהמקום יוצר: "אני חושבת שבגלל שהבנות שנמצאות פה חוו חוסר בית רגשי וגם פיזי ורובן נפגעו בתוך הבית. "בית אמיתי" מנסה לאפשר "חווית בית" במובנים מסוימים (כי הן לא ישנות פה). אנחנו מציינות ימי הולדת, חוגגות חגים ביחד, מבשלות ואוכלות ארוחת ערב ביחד, כל ערב, הולכות איתן לבדיקת רופא, לביטוח לאומי ולוקחות חלק בכל תהליך שהן עוברות בעולם בחוץ".

הצעירות שמגיעות ל"בית אמיתי" משוחחות עם הצוות ועם הצעירות האחרות בקבוצה, עוסקות בפעילויות כמו כתיבה יוצרת, אומנות או יוגה וכל אחת מהן מקבלת גם יעוץ וליווי פרטני מצוות העובדות במקום ומהמתנדבות שמוכשרות לכך בקורס של על"ם. לא פחות מאשר הצוות מסייע לצעירות, אלו מסייעות זו לזו. קשרי החברות והתמיכה שהן מעניקות זו לזו מאפשרים משפחה אלטרנטיבית שרק מי שעברה חוויות קשות יכולה ולהבין את ערכה. כשהן יחד, מהוות רשת תמיכה זו לזו, הן יכולות להפסיק להרגיש לבד עם הסוד, להפסיק לחוש אשמה ובושה ולהיות אחיות זו לזו למרות החוויות שעברו ואולי דווקא בגללן.

והחוויות הן קשות באמת. פגיעה מינית בתוך המשפחה שחוו רוב הצעירות במקום גוררת איתה גם הפרעות אכילה קשות, פוסט טראומה, דיכאון, שימוש בסמים ואלכוהול, ניסיונות התאבדות ובמקרים רבים יותר משנח להודות גם התדרדרות לתוך עולם הזנות. המספרים הנוגעים לזנות קטינים בישראל, גבוהים ומפחידים. בדו"ח על"ם של 2013 דובר על כ-620 קטינים וקטינות שאותרו והערכה שעוד מאות עוסקים בזנות ולא אותרו על ידי הרשויות.

"בית אמיתי" שמספק פעילות, טיפול נפשי קבוצתי ומקום בטוח, מצליח לפחות לכמה שעות לספק מסגרת אוהבת עבור צעירות בנקודה קריטית בחייהן. ביחד עם המתנדבות וצוות המרכז הן גם יוצאות אל העולם גם כדי ללוות אותן מול הרשויות וגם לפעילויות שונות. הן מבשלות ביחד עם הצוות ויוצאות לפיקניקים. ביום כיף שאורגן עבורן הן הלכו יחד לסיור בנווה צדק. "אנחנו תמיד מעריכות במיוחד תרומה של כרטיסים להופעות עבור הבנות" אומרת טליה אביתר. "תרמו לנו גם עוגות ומאפים שזה כיף, חלק הקפאנו ועכשיו אנחנו מחפשות גם מישהו או מישהי שיוכלו לעזור לנו לשפץ את המטבחון הקטן שלנו. זה הכול בשביל הבנות, שיהיה להן כיף.שיהיה להן בית".

הביקור שלי ב"בית אמיתי" הותיר אותי עם תחושה חמה בלב. פגשתי את הצוות המקסים וגם חלק מהצעירות ומאד התרגשתי מההזדמנות שניתנה לי להיות חלק מהמקום אפילו בזעיר אנפין. במקרה הספציפי הזה, מילותיה של טליה משקפות אחד לאחד את המציאות, המקום הקטן והמיוחד הזה אפוף באווירה חמה ומקבלת, כזאת שעשתה גם לי חשק להישאר. זה אי קטן של נורמטיביות בסערת הטירוף שבחוץ, מקום שבו במקרר יש תמיד עוגה או מאפים טעימים ותמיד יש מישהי שמוכנה להכין לך כוס תה חמה באיזה טעם שתרצי ולהוות אוזן קשבת. הכול מטופח ונקי ועשוי עם המון המון אהבה לדבר והאהבה לדבר עבור הצוות היא האהבה לנשים הצעירות והמיוחדות שמגיעות לשם, נפשות אמיצות אחת אחת שבאמת מגיע להן סוף סוף בית אמיתי.

לעמוד "בית אמיתי" בפייסבוק