כבר התרגלנו למנהגים הבלתי מוסברים של כמה מהתרבויות ההזויות ששוכנות במזרח הרחוק. לרוב נפטור אותם בנפנוף "הזויים, היפנים האלה", אפילו שחייבים להודות שזה אף פעם לא נמאס. אולם במקרה של המנהג הזה, התגובה לא תסתכם רק בגיחוך קל או תמיהה. המצב בו חשפניות מתערטלות מעל קבר טרי אל מול משפחה מתייפחת וחברים אבלים, הוא לא פחות ממזעזע.

עוד באון לייף:

אבל כן, הזמנת חשפניות לטקסי קבורה אינה תופעה נדירה במזרח הרחוק, בייחוד במזרח סין ובטאיוואן. המודעות אליה עלתה בקרב הציבור המערבי כשברשת נפוצה תמונה של חשפנית בחזה חשוף שהופיעה בטקס לוויה מול קהל של הורים וילדים. הלוויה, שנערכה במחוז הנדן בסין ואירחה לא פחות משש רקדניות ארוטיות, נחקרה על ידי הרשויות ולבסוף עלתה לעורכיה במאסר של 15 יום וקנס של 70,000 יואן – כ-42 אלף שקל.

סיניות מתאבלות בלוויה

הדמעות לא מסתירות את הבושה. צילום: Shutterstock

קשה להבין שילוב כל כך מופרך בין "שמחה לעצב", בין ההנאה הארוטית לבין אחד האירועים הכי עצובים וקשים שאדם מתמודד איתם בחייו. אלו שכן ניסו להסביר את המנהג טענו שמטרתו "למשוך קהל מתאבלים גדול יותר לטקס", ושהאמונה אומרת שזה מביא מזל טוב בעולם הבא. "אחרת, אף אחד לא יבוא", טען אחד הכפריים שנשאל על הנושא. הרקדניות המופיעות מול קהל המתאבלים משלבות לעיתים נחש בריקוד, ומרוויחות 2,000 יואן על כל מופע (כ-1,200 שקל).

הממשלה הסינית מגנה את התופעה הזו כבר מעל לעשור, וכעת היא מחריפה את המאמצים למגר אותה. מופעי חשפנות בטקסי לוויות הוכרזו כלא חוקיים, ומשרד התרבות הסיני יצא בהצהרה המגנה את המנהג, שלדבריהם "משחיתה את החברה". בימים אלו הממשלה עובדת בצמוד למשטרה כדי לשים לזה סוף.