הקיץ מביא איתו לחופי אירופה יותר ויותר מתרחצות ומתרחצים, ביניהם גם נשים שמגיעות לים עם בגד ים פחות שגרתי - הבורקיני, הפופולרי בקרב נשים מוסלמיות ששומרות על צניעותן בהקפדה מסורתית יתרה. גם לחופי ערי צרפת הגיעו נשים כאלו, להעביר את שלהי הקיץ על בנחת ושלווה מול הים. אלא שדווקא בחופים האלו, שלוותן של המוסלמיות מופרת בידם הגסה של שוטרים חמושים בתרסיס פלפל – בגלל איסור בצרפת החל על לבישת בורקיני. התוצאות? הזויות ופולשניות.

 

בורקיני: הגרסה האסלאמית לבגד ים

חברת ההלבשה הבריטית מרקס אנד ספנסר היתה בין הראשונות להכניס לחנויותיה את הבורקיני ועוררה סערה - חלק החלו בחרם, אחרים (ובעיקר אחרות) אמרו תודה

בורקיני

לכתבה המלאה

בתחילת השבוע הוכרז בצרפת על איסור לבישת בורקיני בחלק ממחוזותיה, במהלך שפוגע בהמוני נשים הפוקדות את חופיהם ממש בימים אלו. האיסור נכנס לתוקף מיידי וכך גם אכיפתו, שלפי התיעודים מצטיירת כאגרסיבית במיוחד. כך משתקף לפחות מהתמונות והסרטונים שמתעדים את הסצנות ההזויות בהן שוטרים לובשי אפודים מסתובבים בחוף ומפריעים למנוחתן של המתרחצות לשם אזהרתן, קניסתן ולעיתים אף הפשטתן.

בתמונות שפורסמו הבוקר תועד מקרה על חוף טיילת בניס, בו אישה בת 34 שוכבת רדומה על החול בבורקיני, כשלא פחות מארבעה שוטרים במדים מקיפים אותה, מפריעים למנוחתה כדי לבשר לה שהיא עוברת על החוק המקומי, וצופים בה בשעה שהיא מסירה את כיסוי ראשה וגופה שהגן על צניעותה. לדברי נוכחים, האישה קיבלה אזהרה על קוד הלבוש הנהוג בחוף וגם נקנסה במקום. אפשר להכביר במילים על החוק הפולשני והכל כך חסר רגישות, אבל התמונות ההזויות מהמקרה הזה פשוט מדברות בעד עצמן:

בורקיני אסור בחופי צרפת

נשים מוסלמיות מושפלות בצרפת

אסור ללבוש בורקיני בצרפת
בורקיני מצרפת

במקרה אחר, אם מוסלמית צעירה גורשה מחוף בעיר קאן ונקנסה פשוט כי לבשה כיסוי ראש. שלושה שוטרים כיוונו תרסיס פלפל לפניה של בת ה-34 והסבירו שהיא מפרה חוק חדש שאוסר ללבוש בגדי ים שמכסים את כל הגוף. היא התייחסה למקרה ואמרה שהשוטרים הגזענים (לדבריה) פשוט רצו להשפיל אותה מול ילדיה ומשפחתה, אפילו שלא לבשה בורקיני של ממש (בו כיסוי הראש מגיע כחלק מבגד הים עצמו).

בחוף דרומי נוסף בצרפת תועד בסרטון מקרה בו שוטרים חיכו לאישה מוסלמית שתחדול מרחצתה בים ותצא מהמים כדי להזהיר אותה על כיסוי הראש שלה. נשים אחרות ספגו קנסות של 38 יורו על לבישת בורקיני בחופים הצרפתיים. לפי הדיווחים, לפחות בחלק מהתקריות מצטרפים אל השוטרים המזהירים גם עוברי אורח מתלהמים בקריאות "אתם לא רצויים פה, לכו הביתה".

נשים מוסלמיות מושפלות בצרפת

קאן היא אחת מהערים הראשונות והבודדות שאסרו על לבישת בורקיני, לדבריהם בגלל הקישור של המלבוש לטרוריזם. יוזם החוק, ראש העיר הרפובליקני של קאן דיוויד ליסנארד,  הגן על התנהגות השוטרים האוכפים בגסות כזו את החוק: "כל לבוש חוף שמראה קישור מיידי לאמונה דתית אינו מבורך בזמנים בהם צרפת נמצאת תחת מתקפה של דאע"ש". לטענתו הבורקיני וכל לבוש שקשור לדאע"ש הוא פוגעני ומעורר פרובוקציות, ובכך מפר את הסדר הציבורי.

אחת הנפגעות מהחוק החדש בעיר אמרה בתגובה לחוויה המשפילה שעברה: "היום אסור לנו להיכנס לחוף. מחר הרחוב? מחר ייאסר עלינו לקיים את מצוות הדת? אני במדינה של זכויות אדם. אני לא רואה שום זכר לעקרונות החופש, השיוויון והאחווה. אני נזעמת שדבר כזה קורה בצרפת".

ובאמת, קשה להאמין שהתמונות האלו עולות מחופי אירופה. ניכר שיזמי החוק לא מצליחים להבדיל בין ארגוני טרור לבין האמונה המוסלמית, ועל דרך זו מפלים המוני מאמינים שלהם ולדאע"ש אין ולו קשר קלוש. ואפילו יותר אבסורדי הוא המצב בו דווקא נשים, ורק נשים, נפגעות מהאפליה הזו. אולי התיעודים המביכים והמטרידים האלו יעוררו במדינה הנאורה לרוב איזושהי נורה אדומה שלא נדלקה בזמן.