כולנו זוכרים את הקלטת הידועה לשמצה, שהתפרסמה זמן קצר לפני הבחירות לנשיאות בארה"ב ובה נשמע טראמפ משוויץ כי הוא יכול "לתפוס נשים ב***". משפט כזה קשה לשכוח. אבל מאז הבחירות, בהן ההקלטה הזו הפכה לנשק חם בידי המחנה הדמוקרטי, אותה קלטת מונומנטלית הצטמצמה לכדי קאצ' פרייז בלבד. שמונה חודשים אחרי פרסומה, בילי בוש, העיתונאי שמככב לצידו של טראמפ בקלטת, פותח את הנושא ומדבר עליה לראשונה.

מיטב הציטוטים של הנשיא ה-45 של ארצות הברית

הציטוטים הגדולים של דונלד טראמפ, האיש שלמרות הכל מצא את מקומו על כסא הנשיאות בבית הלבן

טראמפ הציטוטים הגדולים

לכתבה המלאה

הנסיבות בהן נאמר המשפט המפורסם אולי זכורות פחות – בכל זאת, נשיא ארה"ב הספיק להרעיד את הסירה לא פעם ולא פעמיים בזמן שעבר. אז הנה תזכורת: בספטמבר 2005, בזמן שהתכונן להופעת אורח בטלנובלה "ימי חיינו" המצולמת באולפני NBC, טראמפ ישב עם בוש במסגרת ראיון מאחורי הקלעים לתוכנית בידור הנקראת "גישה להוליווד", באוטובוס הנושא את שם התוכנית. שניהם היו מחוברים למיקרופונים, שמעבר לראיון עצמו הקליטו גם את שיחות הסמול-טוק שלהם.

"כדאי שאקח קצת טיק-טק, רק למקרה שאתחיל לנשק אותה", אמר טראמפ באותה הקלטה, שהתפרסמה מעל לעשור אחרי, בהתייחס לשחקנית אריאנה צוקר אותה עמדו לפגוש. "אתה יודע, אני נמשך אוטומטית ליפות – אני פשוט מתחיל לנשק אותן. זה כמו מגנט. פשוט לנשק. אני אפילו לא מחכה. וכשאתה כוכב, הן נותנות לך לעשות את זה. אתה יכול לעשות הכל. לתפוס אותן ב***. אתה יכול לעשות הכל". טראמפ אמר. בוש, מצידו, צחק וזרם. במהלך השיחה הוא גם הגיב לאמירותיו בהלצות כמו "כן! ה-דונלד הכניס לסל!" או "תראה את הרגליים האלה".

"בת ה-15 שלי, מרי, התקשרה אליי מהפנימייה והיא בכתה, 'אבא, אבא, אבא'", מספר כעת בוש בראיון מצולם ראשון מאז פרסום הקלטת, על הרגע בו משפחתו נחשפה אליה לראשונה. "אמרתי לה 'הכל יהיה בסדר מרי, הכל יהיה בסדר'. זה מה שאתה אומר באינסטינקט לבת שלך. והיא אמרה, "לא, למה אתה צוחק מהדברים שטראמפ אמר באוטובוס הזה אבא? הם לא היו מצחיקים'. זה הכה בי חזק. עצרתי לרגע, ואמרתי: 'אין לי תשובה טובה לזה. אני באמת מצטער. זה היה אבא ברגע רע לפני הרבה זמן. את מכירה אותי, אני באמת מצטער שהיית צריכה לראות ולשמוע את זה. אני אוהב אותך'. היא היתה צריכה לשמוע את זה, ואני בהחלט הייתי צריך לומר לה את זה".

לבוש, בן דודו של הנשיא לשעבר, יש שתי בנות נוספות – לילי בת ה-12 וג'וזי בת ה-18. "הקטנה בת ה-12 החליטה לא לצפות בקלטת אי פעם, ובת ה-18 שלי היא יותר לוחמנית. היא אמרה 'אוקיי, את מי אני צריכה לחסל?'. אשתי, סידני, מכירה את האווירה והמצב שבו הייתי באותה תקופה, והיא מכירה היטב את האיש איתו התחתנה. היא תמכה בי מאוד כבר מההתחלה".

הוא טוען שצפה בה שלוש פעמים – פעם אחת ימים ספורים לפני שיצאה לאור, ופעמיים נוספות כדי להתכונן לראיון הנוכחי. בכל פעם, הוא מספר, הצפייה הותירה אותו בתחושה מרוקנת וקשה מאוד. מאז, הוא מודה, שעשה הכל כדי להימנע מלצפות בקלטת בת שלוש הדקות מאז פרסומה. "במבט לאחור על מה שנאמר על האוטובוס הזה, הלוואי שהייתי משנה את הנושא. טראמפ אהב טלוויזיה ותחרויות, יכולתי לומר, 'אתה יכול להאמין לרייטינג של דבר כלשהו?', אבל לא היה לי חוזק האופי הנדרש כדי לעשות זאת".

בילי בוש ובנותיו

בילי בוש ושתייים מבנותיו. צילום: Shutterstock

אולם נראה שב-12 השנים שחלפו מאז שצולם, או לכל הפחות ב-8 החודשים שחלפו מאז הפרסום, בוש למד לא מעט והבין איך להתייחס לנשים בכבוד הראוי. "כשאישה צופה בקלטת הזו, וזה מה שבאמת הכה בי, הן עלולות לשאול את עצמן 'זה מה שבאמת קורה כשאני יוצאת מחדר? כשאני יוצאת מפגישה, זה מה שאומרים עליי? האם מודדים אותי?'. בוש סיפר. "אם רגע כזה היה קורה שוב, הייתי משתיק את כולם ומהר. יש לי שלוש בנות – מרי, לילי וג'וזי, ומאוד אכפת לי מהעולם ומהאנשים שהן פוגשות".

ההתנצלות והחרטה הללו חשובות במיוחד לאומה האמריקנית, שאותה מנהגי אדם עם אמירות בעייתיות ביותר כלפי נשים. טוב לדעת שגם גברים שמוציאים מפיהם אמירות דוחות במיוחד עשויים להשתנות, ולהבין עד כמה חמורות ההשלכות של דבריהם ברגע שמציבים מולם מראה. והמראה שהציבו בפני בוש היתה אחת מאוד תוקפנית ולא נעימה.

האם גבר חייב להפוך לאב לשלוש בנות כדי להתחיל ולנסות להבין מה עובר על אישה שהולכת ברחוב לבד בלילה? האם באמת צריך לעורר מהומה כדי לגרום לגברים להבין שהנשים אותם הם מודדים ומחפיצים, ראויות ודורשות יחס של בני אנוש? מה כל כך קשה להבין – אנחנו האמהות שלכם, האחיות שלכם, החברות שלכם והקולגות שלכם. אנחנו 52% מהאוכלוסיה. אחרי הכל, אתם כלום בלעדינו.