יש מדינות שבהן ההחלטה מתי תקיימי יחסי מין בפעם הראשונה, היא לא באמת בחירה שלך. ההשלכות של לאבד את בתוליך לפני החתונה עלולות להיות חמורות: החל בירידה במעמד החברתי, דרך נידוי מהמשפחה ומהחברה וכלה לאלימות פיזית של ממש. כל זה חמור מספיק, אבל מסתבר שיש מדינות בהן לאבד את בתולייך נחשב לפשע שדינו מאסר.

במחוז בלך שבצפון אפגניסטן, יותר מ-200 נערות ונשים צעירות מוחזקות בתאי הכלא המקומי, בתנאים קשים ובדחיסות רבה. חלקן שוהות שם במשך חודשים ארוכים, לעיתים אפילו יותר משנה. כשייצאו מהתאים הללו, הן צפויות לחזור לחברה שתנדה אותן, תבייש אותן ותותיר אותן מחוסרות כל. על מה ולמה? על כך שהן אינן בתולות.

איך בודקים את זה, אתם שואלים? באמצעות בדיקת בתולין. בדיקות הבתולין באפגניסטן הן בדיקות חודרניות המבוצעות על ידי איש מקצוע בבתי החולים או במרפאות, אשר בודקות האם קרום הבתולין של הנערה שלם. הבדיקות נערכות כדי למצוא האם אישה או נערה קיימה יחסי מין לפני חתונתה. במידה ונערה מבצעת בדיקה כזו ו"נכשלת" בה, קרי נמצא שהיא אינה בתולה, היא עלולה להישלח מיד לכלא.

באופן עקרוני, בדיקות בתולין נאסרו באפגניסטן בשנת 2016. עם זאת, פעילים מקומיים מעידים כי המשטרה במדינה ממשיכה לעצור בנות שחשודות בעיניה בקיום יחסי מין. השוטרים עוצרים אותן ולוקחים אותן לבתי החולים או למרפאות, שם מכריחים אותן לעבור את הבדיקה הפולשנית. במקביל, משפחות ממשיכות לשלוח נערות ונשים צעירות לבדיקות הללו כאשר חשד דומה מתעורר אצלן.

"הייתי בתוך כלא במחוז בלך, ומרבית הבנות שנכשלו בבדיקות הבתולין ומצאו עצמן כלואות הן בין גיל 13-21", סיפר ל-Guardian פרחאד ג'אביד, נציג הארגון הבינלאומי על שם מארי סטופס, שמספק אמצעי מניעה ושירותים בטוחים לביצוע הפלה ב-37 מדינות בעולם.

"מה שראיתי שם היה כל כך מכעיס", ג'אביד ממשיך. "התנאים כל כך רעים, יותר מ-12 בנות צעירות בכל אחד מהתאים הקטנים מאוד האלה. ולמרות שהן אמורות להיות שם רק שלושה חודשים, רבות מהן מוחזקות שם לשנה או לשנה וחצי. כשהן יוצאות משם, המשפחות שלהן מתנערות מהם. הן נמצאות במצב מאוד מסוכן ומעורער".

בדיקת הבתולין ששולחת נערות לכלא

סקס לפני החתונה - פשע שדינו נידוי מוחלט וכליאה. אילוסטרציה: Shutterstock

בשנה שעברה אשרף גאני אחמדזאי, נשיא אפגניסטן, הבטיח שבדיקות הבתולין המשפטיות ייצאו מהחוק כהליך בריאותי רשמי, בעקבות לחץ עקבי וגובר מצד ארגוני זכויות אדם. גם לחץ בינלאומי הופעל בנושא, כשארגון הבריאות העולמי גינה את הבדיקה כמעשה משפיל, מפלה ולא מדעי. יחד עם זאת, הבדיקות נותרו נפוצות ומקובלות במדינה.

ארגון מארי סטופס המשיך להילחם בתופעה, וגייס כמה וכמה מנהיגים חברתיים ודתיים למלחמה בבדיקות הבתולין. כעת, אחרי מאבק קשה וממושך, הם מאמינים שבקרוב המדינה סוף סוף תראה שינוי אמיתי בזכות מדיניות רשמית של משרד הבריאות שצפויה למגר את הבדיקות הללו מכל מרפאה ובית חולים באפגניסטן.

"זה היה מאבק ארוך מאוד, אבל אנו רואים בכך פריצת דרך משמעותית", אומר ג'אביד, "שכן באפגניסטן, מדיניות הבריאות הציבורית חזקה וזוכה לכבוד הן מצד הממשלה והן באזורי השליטה של הטליבאן - היא עולה על חוק השריעה. כולנו מצפים שהיא תכובד ותיושם בכל מחוזות המדינה. אנו מקווים שהמשמעות של הצעד הזה תהיה שאם המשטרה או משפחה ינסו להסגיר אישה או נערה ויידרשו שיבצעו בה בדיקת בתולין, זה כבר לא יהיה הליך שרופאים ואנשי מקצוע יהיו יכולים לבצע", אומר ג'אביד. "ושדרך כך, זה יעזור לשנות את הגישה החברתית בתוך גופי אכיפת החוק ובכלל החברה גם כן".

בדיקת הבתולין ששולחת נערות לכלא

לאט לאט המאבק המתמשך מניב תוצאות. אילוסטרציה: Shutterstock

לדבריו, השלב הבא הוא לעזור למי שכבר עברו את הבדיקות ונשלחו אל בתי הסוהר במחוזות השונים באפגניסטן. לפי ההערכות, מדובר באלפי נערות ונשים שכלואות בצפיפות ובתנאים מחפירים. ארגון מארי סטופס שואף לזכות אותן מאשמה ולשחרר אותן.

לפי דו"ח של משמר זכויות האדם מ-2016, כמעט חצי מכלל הנשים הכלואות בבתי הכלא באפגניסטן נאסרו בגלל "פשעי מוסר", ביניהם קיום יחסי מין לפני החתונה. אצל קטינות הנשלחות למוסדות לעבריינים צעירים, הנתון הזה מגיע ל-95% מהנערות.

"קשה מאוד לדעת כמה בדיוק נשלחו למאסר בגלל זה", מסכם ג'אביד. "כמו כן, אין לנו שום מידע על כמה נשים ונערות נרצחות או נפגעות מזה שאחרי החתונה הבעל או משפחתו מחליטים שהכלה לא היתה בתולה. אבל להפוך את בדיקות הבתולין לאסורות במוסדות הבריאות הוא צעד חשוב, ומכאן אנחנו מתחילים".