כולנו מסתכלים בלחץ על השבוע הקרוב, אחרי שעשינו אטרקציות/ טיולים/ הפעלות, עדיין נותרו שישה ימי חופש לילדים. זה תכלס מה שמעסיק אותנו באישי, ובציבורי? מותו חסר המשמעות של אשר חזון ז"ל מפגיעת ברק בחוף זיקים והרעלת הטונה המפחידה מארומה תל אביב. זהו. עד לכאן מגיע המרחב הציבורי שמצריך עמודים שלמים בעיתוון ודקות ארוכות במהדורות החדשות. בקושי תוכלו למצוא ביומיים האחרונים דיווחים על הנעשה בסוריה ועל המתקפה הטורקית הנפשעת נגד הכורדים. מציל אותנו מאדישותנו הנשיא הליצן חסר האחריות דונלד טראמפ שלא מפסיק לצייץ את חוסר העניין שלו בגורלם של הכורדים. עליו כן מדווחים, על מצבם של הכורדים לא. הלילה התפרסם המכתב ששלח לארדואן ביום שקדם למתקפה: "אל תהיה בחור קשוח וטיפש," כותב לו טראמפ במכתב שאם מי מתלמידי התיכון בישראל היה מגיש במבחן בגרות באנגלית, היה מקבל 'לא מספיק,. "אתה לא רוצה להיות אחראי לשחיטה של אלפי אנשים ואני לא רוצה להיות אחראי להרס הכלכלה הטורקית, ואני אהיה.. ההיסטוריה תשפוט אותך כשטן אם דברים טובים לא יקרו." 

 

מכתב טראמפ לארדואן ערב המתקפה התורכית

מכתב טראמפ לארדואן ערב המתקפה הטורקית. המכתב פורסם בפוקס ניוז כדי להגן על החלטת טראמפ להשיג את הכוחות האמריקאים מצפון סוריה. 

ההיסטוריה תשפוט את ארדואן, ההיסטוריה תשפוט גם את טראמפ הנמהר, את פוטין ואת רוחאני, שכרגע משחקים משחק דמקה לא ממש מתוחכם על גבם של מיליונים אבל היא גם תשפוט אותנו, אזרחי העולם החופשי ואותנו אזרחי מדינת ישראל שקמה על שרידיה של יהדות אירופה שחרבה ועסוקים היום בכמות הבלתי נסבלת של ימי חופש בחג סוכות ולא במותם של אלפים. מיד תגידו זה לא בידיים שלנו וברור שכרגע מדובר בכמה לחץ יפעילו המדינות השונות על ארדואן. הוא מצידו רוצה להשיג שני דברים במבצע הזה:  להראות לכורדים בשטח טורקיה שאין יותר ישות כורדית עצמאית (רוג'בה נקראת הישות שהקימו לעצמם הכורדים) לא בסוריה וגם לא תהיה בטורקיה. הדבר השני זה להפוך את האזור למחנה פליטים עצום עבור כל הסורים שברחו לשטחי טורקיה, מעל מיליון בני אדם. זו גם הסיבה שהאירופאים בתכלס לא עושים צעדים משמעותיים להתנגד (ולהכריז על הפסקת מכירת נשק לטורקיה זה לא ממש לחץ, בטח לא בשלב הזה). ארדואן כבר איים לא פעם שאם לא ישתפו פעולה עם המהלכים שלו, הוא יזרים את הפליטים האלה לאירופה אז הם נעים בעצלתיים. ובכל זאת, הטור הזה לא נכתב כפרשנות בינלאומית, הוא נכתב כטור אישי שקורא לנו, לאזרחים הרגילים, לאמהות שמנסות להסיט מבט מהוידאו של האם אוחזת בגופת בתה, להורים שמבינים כמה שפר גורל ילדיהם מאלו של אזרחי סוריה ועכשיו של הכורדים, לעשות את הצעד הקטן שלנו. 

 

אבל מה אנחנו יכולים לעשות? 

קודם כל לקרוא, להבין ולהתעניין. כרגע יש בין 130 אלף ל 200 אלף עקורים כורדים שנסו על נפשם. האו"ם צופה שהמספרים יאמירו לכיוון 400 אלף בתוך זמן קצר אם מהלך הלחימה יימשך. מאות כבר נהרגו וביניהן הפעילה הכורדית חברין כאלף, מזכ"לית מפלגת סוריה העתידית, פעילת זכויות נשים ולוחמת למען דו-קיום כורדי-ערבי. 

בצעד בלתי נתפס כמעט הלוחמים הכורדים משתפים פעולה עם אויבם בנפש הצבא הסורי נגד הטורקים במהלך שהוסבר כברירה בין "השמדת עם" לחיים עצמם. מי שבאמת מתעניין יגלה שהטורקים שועטים קדימה באמצעות טנקים שהושבחו על ידי ישראל, עסקה שכבר לא מתקיימת מזה עשור ועדיין חשוב שתדעו גם את זה. 

הגיבור של הספר 'לבד בברלין' של הנס פלאדה מביע את מחאתו באמצעות חלוקה בסתר של ספק מנשרים ספק פתקים בתיבות דואר רנדומליות בפאתי העיר. הרשתות החברתיות מאפשרות לנו יותר מזה. לחץ ציבורי שמתחיל ברשתות לגמרי יכול לשנות את ההיסטוריה. גם ישראל יודעת ללחוץ כשצריך. נתניהו מתהדר בחברות הקרובה שלו עם טראמפ ועם פוטין? שיתכבד וילחץ. לפני ארבעה ימים נערכה הפגנה בכיכר פריז בהשתתפות מאה ישראלים בעצרת מחאה נגד רצח העם הכורדי.  לפני שלושה ימים הפעיל החברתי יא יא פינק ארגן צעדת מחאה בתל אביב מול השגרירות הטורקית בהשתתפות מאות צועדים. מכתב של 150 קציני מילואים נשלח לראש הממשלה בדרישה לעזור הומניטרית וצבאית לכורדים אבל גם אזרחים פרטיים כבר פועלים לסייע

באזור הכורדי שעכשיו נכתש הצליחו הכורדים לעשות מה שכמעט באף מדינה בעולם לא עשו - הם הקימו מדינה שוויונית, נשים וגברים, לוחמות ולוחמים, שמנהלים את חייהם בשיתוף מלא. עכשיו הקרב בין המעצמות מאיים לחסל את היוזמה היפה הזו. עכשיו הקרב הזה מאיים להחזיר את דאעש לפעילות מלאה, עכשיו הקרב הזה מאיים על חייהם של מיליונים. יש לנו חובה מוסרית כלפי אלו ששרדו את הזוועה ההיא אבל לא פחות יש לנו אחריות כלפי הילדים שלנו שישאלו יום אחד 'מה עשיתם כשארדואן טבח בכורדים'. לנו אסור לשתוק.