בשעה שכאן בישראל היו עסוקים בקרקס בבית המשפט המחוזי בירושלים, רוב העולם דיבר אתמול על דבר אחד - השער הבלתי נתפס של החשוב בעיתוני העולם- הניו יורק טיימס. לראשונה אולי מאז צאתו לפני כמעט 170 שנה לא הייתה תמונה על השער המצמרר הזה. אלו היו שמותיהם של אלף קורבנות, אחוז בודד מתוך כמעט מאה אלף מתים במגיפת הקורונה ואף אחד לא רואה מתי הרשימה הזו תיעצר. הכותרת נשאה את המילים הבאות: "מספר המתים בארה"ב קרוב ל־100 אלף, אובדן שלא ניתן לחשב אותו."

בניו יורק טיימס הדפיסו את שמותיהם של כאלף בני אדם בצירוף גילם, מקום מגוריהם ומשפט מתוך ההספד עליהם. בארצות הברית עדיין נהוג לכתוב הספדים גם בעיתונות המקומיים וגם בזו הארצית, המפעל הזה להספדים הפך כמעט בלתי אפשרי בחודשיים האלה. בין השמות מצאתי את ניצול השואה בן 91 מניו יורק שהציל 56 משפחות מהגסטפו, אחות בת 48 שטיפלה בחולים ונדבקה, שף הודי, רוכב הארלי, מארגנת משלוחי מזון לילדים ועוד ועוד. אפשר להכביר במילים על מה שהוביל לטרגדיה האיומה הזו אבל הפעם נתמקד באלו שהפרצופים שלהם או השמות שלהם היו אמורים לעטר גם את כלי התקשורת שלנו אבל הם בגדר נפקדים נעלמים עבורנו. מעל 5000 יהודים נפטרו מהמגיפה הארורה ברחבי העולם, אין שום רישום מדויק ויש כאלה שמעריכים את המספר קרוב יותר ל6000 איש ואישה. בארצות הברית לבדה מדובר על כ 3000 יהודים. רק לשם ההשוואה זה מספר הגבוה ממספר ההרוגים של ישראל במלחמת יום הכיפורים או ממספר ההרוגים בפיגועי ה11 בספטמבר.

"כשבדקנו היה מאוד קשה לחלץ את המספר. הייתי מצפה שהיה גוף ממלכתי בישראל שיתכלל את זה אבל אין מספרים. אין רישום יהודי בארצות הברית אלא רק בקהילות עצמן. אומר לאון לייף אילן גאל דור, מנכ"ל ארגון גשר. "הייתי רוצה שזה יהיה על סדר היום שלנו בישראל. שכמו שאנחנו דואגים ויש בכל האתרים כל הזמן את מספר החולים והנפטרים במדינת ישראל, שתהיה לנו התייחסות ואכפתיות ותחושת שייכות ליהודים בעולם." 

אילן גאל דור מנכ"ל גשר

אילן גאל דור מנכ"ל גשר

לפני כשבוע התקיים כנס גשר אל המחר, ישראל ויהדות העולם, ובו חלקו ראשי קהילות את החוויות הקשות של השבועות האחרונים, הקהילות שהולכות ומצטמקות והחשש מהעתיד לבוא. במושב מיוחד סיפרו הרב דוד וולפי רב בית הכנסת סיני בלוס אנג'לס מראשי הקהילה הקונסרבטיבית בארצות הברית, הרב חיים שטיינמץ מקהילה ישורון בניו יורק, רב אורתודכסי והרבה אנג'לה בוכדל מבית הכנסת סנטרל, רבה רפורמית, בניו יורק על קורותיהם בעת הזו ואנחנו מביאים כאן חלק מדבריהם:

הרבה בוכדל הסבירה שניו יורק שהפכה למרכז המגיפה העולמית בנויה בעיקר מבניינים בה רבים כל כך חולקים שטח מגורים מצומצם מאוד. "אנחנו הפכנו לחזית המלחמה במגיפה," היא מספרת. 50 חברי קהילה שלה כבר נפטרו מהנגיף. "רק מבית הכנסת שלנו. שבוע שעבר היו לנו 4 לוויות. רבים נוספים עוד חולים.  חברים רבים בקהילה איבדו את מקומות העבודה שלהם או את הביטחון הכלכלי שלהם. אז לא מעט מהזמן שלנו מוקדש לייעוץ וסיוע לאנשים שמצויים בחרדה אמיתית. התחושה של כל אחת ואחת מאיתנו היא שאנחנו באבל. או על האנשים שהלכו לעולמם, או על העסקים שנהרסו, החתונות ובר המצוות שבוטלו, ימי ההולדת. כל אחד מאיתנו מתאבל על אבדן החיים כפי שהכרנו אותם."

 

 

פאנל הרבנים 'איך לצמוח מהמשבר.' מתוך כנס גשר אל המחר, ישראל ויהדות העולם. 

הרב וולפי: "האמצעים שעומדים לרשותנו בד"כ לניחום אבל אינם עומדים לרשותנו יותר. אין לנו יכולת לבוא לשבעה, או אפילו להוציא מישהו למסעדה. קשה להסיח את דעתם של האבלים מהקושי, מהצער ומהשאלות שמהדהדות בהן. השאלה "למה אני" הפכה איומה יותר בצל המגיפה הזו כיון שאין לנו את הכלים הרגילים לנחם. אנשים שאיבדו את בני ובנות זוגן מרגישים עוד יותר לבד כי אין להם את העולם לחלוק את צערם ולא את בני הזוג, וזה כידוע לא ניתן לתיקון."

כשנשאל הרב שטיינמץ אם המצב מוביל להרהורים על אמונה הוא השיב: "האובדן כל כך עצום שאין אפילו זמן להתחיל להרהר בסוגיה של אמונה. אולי אנשים מתחילים לחשוב איך לנהל את האמונה שלהם במשבר כזה, אבל ההתמקדות כרגע היא האבל הגדול. איך אנחנו מתמודדים איתו, איך אנחנו תומכים האחד בשני. אנחנו עדיין בליבו של המשבר והוא עוצמתי עבור כולנו."

 

הרבנים הדגישו את הפעולות המשותפות שנעשות בארצות הברית בין הקהילות והזרמים השונים, וגם ציינו את החשש מפני אבדן החברות של חברי הקהילה בתשלומים. התקציב כולו לניהול קהילות יהודיות בארצות הברית תלוי במה שקרוי חברות בקהילה. רבים מחזיקים במנוי שכזה בעיקר עבור חגי תשרי ופסח אבל עם כללי הריחוק החברתי ועם המחלה שמוסיפה להשתולל שם, קשה לראות האם גם בחגים הקרובים יוכלו לחזור ולקיים תפילות משותפות בבתי הכנסת. המעבר לזום ופלטפורמות דיגיטליות אחרות לא נותן מענה עבור הקהילה האורתודוקסית. 

 ואי אפשר שלא לסיים עם האכזבה שלהם מכך שהקול הישראלי בעניינם כמעט ולא נשמע..  

הרב וולפי : "לאורך הרבה שנים התחושה בישראל הייתה שהיהודים באמריקה לא עושים מספיק עבורם והיהודים בארה"ב כל הזמן ניסו להוכיח שזה לא נכון. מאז שהעוצמה התהפכה וישראל הפכה לחזקה, גם התחושה הזו התהפכה. יהודים בארצות הברית חשים שהישראלים לא מספיק שם בשבילם. כל אמירה של ישראל שהם חושבים עלינו, שהם איתנו במאבק הזה, תהיה משמעותית מאוד עבורנו. 

לכתבה המלאה בNew York Times  לחצו על הלינק הבא 

**
חיה בזוגיות אלימה? מחפשת אזן קשבת? מתלבטת אם זה גם מצבך ואם מסוכן לך בבית? התקשרי עכשיו לקו החירום של ל.א לאלימות 6724* 24/7 בכל השפות. אנונימיות מובטחת