לא להאמין אבל רק בשבוע הבא יסתיימו סוף סוף הפריימריז של המפלגה הדמוקרטית. כידוע סגן הנשיא לשעבר ג'ו ביידן הוא מועמדה של המפלגה הדמוקרטית לנשיאות. כבר באפריל הוא הבטיח לבחור אישה כסגנית נשיא, אתמול בלילה שעון ישראל הוא עשה זאת ובחר בקמלה האריס, סנאטורית מקליפורניה ומי שכיהנה שנים רבות כתובעת הכללית שם.

המועמד הדמוקרטי לנשיאות ג'ו ביידן צילום ויקיפדיה וסגניתו קמלה האריס צילום shutterstock

בתחילת הדרך השם המוביל היה איימי קלובשר שאף נבחנה באופן רשמי לתפקיד. מדובר חברה אישית של ביידן, סנאטורית ממינסוטה, מדינה שבה הילרי קלינטון ניצחה רק בשני אחוזים בשנת אלפיים ושש עשרה. אבל אז הסתבר שבזמן שקלובשר הייתה התובעת הכללית של מינסוטה היא לא העמידה לדין את דרק צ'אווין (אותו שוטר שהרג את ג'ורג' פלויד, אחרי שירה בדוקר שחור). והמועמדות שלה קרסה, בטח כשקולם של המצביעים השחורים כל כך חיוני. 

לאחר שקלובשר כבר לא הייתה אופציה, המירוץ לתפקיד סגנית הנשיא נפתח מחדש: היו לביידן הרבה מאוד אופציות טובות, מושלת מישיגן גרטצ'ן וויטמר, סוזן רייס, היועצת לביטחון לאומי של הנשיא אובמה, אליזבת וורן, סנאטורית מאוד פופולרית במפלגה, ואפילו שמות פחות ידועים לקוראים בישראל כמו קיישה לנס בוטומס, ראשת עיריית אטלנטה או וול דמינגס, חברת קונגרס מנבדה. לבסוף בחר כאמור בקמלה האריס, סנאטורית מקליפורניה, בחירה שרבים הימרו עליה אבל הדעות חלוקות האם תסייע לביידן בהמשך הדרך. 

 

נתחיל בדברים הטובים: האריס שחורה, היא נחשבת מועמדת חזקה, היא התמודדה לנשיאות (נגד ביידן), נחשבת קמפיינרית טובה והיא יחסית פופולרית, בעיקר בקרב מצביעות דמוקרטיות. האריס היא בת לזוג מהגרים, האבא שלה היגר מג'מייקה והפך לפרופסור לכלכלה, האמא שלה היגרה מהודו ועבדה כחוקרת סרטן. היא עצמה הייתה כפי שהאמריקאים אוהבים לבדוק את עצמם האפרו אמריקאית והאסייאתית הראשונה לכהן כתובעת הכללית של קליפורניה. היא נשואה לדאגלס אמהוף, עורך דין יהודי אמריקאי ויחד הם מגדלים את שני ילדיו של אמהוף מנישואיו הראשונים. הכרזת המועמדות שלה כעת הופכת אותה לאישה השלישית בלבד בהיסטוריה האמריקאית שמועמדת לתפקיד סגנית הנשיא בשתי המפלגות וכמובן שהיא המועמדת האפרו אמריקאית הראשונה לתפקיד. 

אבל יש לה גם הרבה חסרונות: למרות שהיא שחורה, מצביעים שחורים לא אוהבים אותה בכלל. בזמן הקמפיין שלה לנשיאות מצביעים שחורים דירגו אותה באופן קבוע במקום רביעי או חמישי. היו הרבה נשים שחורות אחרות שהיו אופציות הרבה יותר טובות ופופולריות בין מצביעים שחורים כמו אותה קיישה לנס בוטומס, ראשת העיר אטלנטה בג'ורג'יה שזכורה מהרגישות שגילתה במהלך ההפגנות של Black lives matters  בעקבות הריגתו של פלויד. ג'ורג'יה היא מדינה חשובה לבחירות ולנס בוטומס היא גם אישה הרבה יותר פופולרית בין מצביעים שחורים. היא ידועה בעיקר בחיבתה לעימותים עם מושל ג'ורג'יה, תומך טראמפ נלהב והיא טיפלה בקורונה באופן משכנע. 

בנוסף לכך האריס הראתה כמה פעמים במהלך הקמפיין שהיא תעשה הכל כדי להרוויח נקודות, כולל להעליב או להשפיל חברים שלה. ביידן יודע את זה טוב מאוד, הוא חווה את זה על בשרו: בעימות אחד האריס בחרה לבייש אותו בשידור חי כשהיא מזכירה הצבעה שלו בסנאט לפני כמעט ארבעים שנה. בַּעֲקִיפִין היא קראה לו גזען. למרות החברות שלו ושל בנו עם האריס (בנו, ביו ביידן, עבד אתה יחד), היא החליטה לעלוב בו כדי לצבור כוח בסקרים. הוא היה כל כך מופתע מההסתערות שלה עליו שהוא נותר בלי מילים. ביידן כבר הצהיר שהעימות ההוא מאחוריהם אבל רבים טוענים שבמקום להיות חברה ועוזרת שלו כסגנית נשיא, האריס רק תחפש דרך לבסס את מועמדותה לנשיאות ב 2024.  ביידן אם ייבחר יושבע בגיל 78 ודי ברור כי לא יכהן יותר מקדנציה אחת. 

קמלה האריס במהלך עצרת בחירות לתפקיד המועמדת לנשיאות shutterstock

קמלה האריס במהלך עצרת בחירות לתפקיד המועמדת לנשיאות. צילום shutterstock

האריס גם לא מוסיפה לביידן שום דבר כשזה מגיע לנצח מדינות. בזמן שהיו לו אופציות לבחור מועמדות ממדינות שהוא חייב לנצח בהן את טראמפ כמו מישיגן או נבדה, האריס באה מקליפורניה, אחת מהמדינות הכי דמוקרטיות באמריקה שבהן ביידן לבטח ינצח. היא גם לא מביאה אתה מצביעים חדשים: מצביעים רפובליקנים שלא אוהבים את טראמפ חושבים שהיא שמאלנית מדי, מצביעים יותר שמאלנים מהמחנה של ברני סנדרס חושבים שהיא אופורטוניסטית ולא שמאלנית אמיתית (כתובעת היא הכניסה משתמשי גראס לכלא ואז היא הכריזה על תמיכה בלגליזציה, או התמיכה שלה בתוכנית הבריאות של ברני סנדרס ואז ההתנגדות שלה לאותה תוכנית כשהחלה לרוץ לנשיאות). הם היו רוצים מישהי כמו אליזבת וורן. ולבסוף כאמור מצביעים שחורים מעולם לא התחברו אליה. כתובעת היא הכניסה הרבה מאוד אנשים, בעיקר שחורים, לכלא. לאור הנתונים הללו נדמה שבניגוד לחזות החגיגית, היא לא באמת תהיה הקלף שיכריע ויעזור לביידן להיבחר. 

תכלס, אומרים שסגני נשיא, בדרך כלל, לא מוסיפים ולו קול אחד למועמד. ג'ו ביידן כסגן נשיא לשעבר יודע את זה, אנשים הצביעו לאובמה, לא לו, אבל עדיין, יש סיכוי שהם מוסיפים מספיק בשביל לשנות את התוצאות במדינות ספציפיות. לו קרוב לנובמבר יתברר כי בפני ביידן בחירות קרובות מאוד כמו אלו שהיו בשנת 2016, היה חשוב שייקח מישהו שיהיה חבר ויועץ, שיעזור גם אם זה לא מסייע לסגן הנשיא ברמה הפוליטית. האריס לא מביאה ערך מוסף וגם לא ממש חברה ויועצת. לביידן, שהתחייב לבחור באישה כסגניתו, היו כל כך הרבה אופציות של נשים ראויות, חכמות ומתאימות לעמדה החשובה הזאת, והוא בחר לבסוף באישה המוכרת ביותר, החזקה ביותר, אבל לא בהכרח המתאימה ביותר.