מדי שנה פונות לבנקי הזרע בישראל למעלה מ-2,500 נשים המחפשות תרומות. מספר התורמים, לעומת זאת, הרבה יותר קטן. בבנק הזרע סופרם של אסותא, למשל, יש כ- 50 תורמים פעילים במאגר, מספר הנחשב לגבוה לעומת בנקי זרע רבים אחרים, כך שממש כמו בשוק הפנויים-פנויות, גם בבנק הזרע הביקוש עולה בהרבה על ההיצע. אבל זהו לא הדמיון היחידי של בנקי הזרע לשוק הפנויים-פנויות. גם לבנק הזרע מגיעות הנשים עם רשימת דרישות ארוכה, ממש כאילו הן פותחות כרטיס באתר היכרויות.

"הקריטריון של אישה כדי לחפש תרומת זרע הוא כמו לבחור בן זוג", אומר ד"ר יגאל מדג'ר, מומחה באורולוגיה ומנהל בנק הזרע אסותא סופרם. לדבריו, עושה רושם שחלק מהפונות שוכחות שלא מדובר במישהו להתחתן איתו. "לפני כמה זמן נכנסה בחורה רוסייה קשת יום ודי מבוגרת. היא עמדה להשתמש בתרומת ביצית והיתה זקוקה גם לתרומת זרע. היא רצתה תורם מחו"ל והמלצתי על תורם מבנק זרע מספרד. היא אמרה לי: 'אני בקושי מדברת עברית, איך אתה רוצה שאדבר ספרדית?'. הנשים שמגיעות לכאן מבקשות שאסדר להן את התורם הכי טוב, הכי בריא, הכי מוצלח והכי יפה. אני מסביר להן שהן לא בוחרות בן זוג. לא פעם הנתרמות שואלות: 'אפשר להכיר את התורם?'".

התשובה לשאלה האחרונה אגב, היא לא. אי אפשר. זו בדיוק הסיבה לכך שהתורמים הפופולריים ביותר במאגר הם לא בהכרח אלה שהזרע שלהם הוא המשובח ביותר. התורמים הפופולריים ביותר הם תורמים מחו"ל, ואחת הסיבות המרכזיות לכך, לדברי ד"ר מדג'ר, היא האפשרות לקבל עוד קצת פרטים על התורם. בעוד שבארץ פרטי התורם נשמרים בחיסיון מוחלט, בחו"ל יש תורמים פתוחים. המשמעות היא שאפשר לראות תמונות ילדות של התורם ולנסות לנחש איך ייראה הילד העתידי, ובחלק מהמקרים יש אפילו אפשרות ליצור קשר עם התורם במכתב, במייל או בטלפון עם הגיעו של הילד לגיל 18. אבל זוהי לא הסיבה היחידה לפופולריות של התורמים מחו"ל - "יש כאלה שמאמינות שאם התורם מחו"ל יהיו לו פחות ילדים בארץ, למרות שזה לא בהכרח נכון".

גם בקרב הזוגות הדתיים שלא מצליחים להביא לעולם ילד בשל בעיות פוריות של הגבר, יש ביקוש גבוה במיוחד לתרומת זרע מחו"ל. הנתון הזה אולי מפתיע, אבל מסתבר שההלכה, שקובעת שדתו של הילד נקבעת לפי האישה, מעדיפה דווקא זרע של גוי. אם בענייני נישואין גוי נשלל מכל וכל, למרות שילדיו יהודים, בשל האפשרות שהילדים ילכו בעקבות הדת והתרבות של האב, הרי שבתרומת זרע אין כל חשש כזה. לעומת זאת, בתרומת זרע מגוי יש חשש פחות לנישואי קרובים בעתיד ואין חשש שהילד יתויג כממזר בעתיד.

בהיר עם עיניים ירוקות

הדת של התורם היא רק קריטריון אחד שלפיו בוחרות הנשים את אביו של הילד המיועד. הפרופיל של התורם האידיאלי הוא גבוה, יפה, בהיר, ירוק עיניים ומשכיל. כן, וגם אשכנזי. או לפחות חצי אשכנזי. הביקוש לתורמים אשכנזים חוצה מגזרים ועדות. למעשה, אם אפשר היה להניח שנשים שחומות עור יעדיפו תורם שדומה להן, על מנת לא לעורר תהיות ושאלות בעתיד מצד הילד ומצד הסביבה, הרי שבפועל, לדברי מדג'ר, "מרבית הנשים ללא הבדל במוצא מחפשות תורם בהיר עם עדיפות לאשכנזי. הרבה נשים שחומות מבקשות בלונדיני עם עיניים כחולות, בתקווה שגם הילד ייצא כזה. אני מסביר להן שהצבע החום הוא הדומיננטי, ושמרבית הסיכויים שלא ייצא להן ילד עם עיניים כחולות", אומר מדג'ר, אולם ההיגיון הגנטי הזה לא פוגע בביקוש לתורמים כחולי עיניים.

המראה החיצוני, כמו שאפשר לראות, משחק תפקיד חשוב ברשימת התכונות של התורם המיועד, אבל יש עוד נתונים החשובים לפונות: כמעט כל הפונות לבנק הזרע מבקשות תורם משכיל ובהיבט הזה, לפחות, אין מה לדאוג: 90 אחוז מהתורמים הם סטודנטים. היצע תחומי הלימוד מגוון למדי, ועל אף שיש הרבה בנות שמחפשות אנשי מחשבים ומהנדסים לעתיד, יש גם נשים עם נטייה הומנית שמחפשות גברים שלומדים מקצועות רוחניים יותר. "הרבה פעמים אני שואל את הפונה: "את הומנית או ריאלית?" מספר מדג'ר ומוסיף שחלק מהנשים מתעניינות גם ברקע המשפחתי של התורם ובתחום העיסוק של הוריו. יש גם הרבה נשים שמחפשות יוצאי יחידות קרביות, וכאלה שמפריע להן אם התורם לא עשה צבא.

שידוכים אנונימיים בע"מ

נשים שמחפשות באב הביולוגי של הילד שלהן מישהו מסודר כלכלית, מוטב שיחפשו במקום אחר. "אנשים כאלה לא מגיעים אלינו. הם לא צריכים את זה והתגמול על תרומת זרע לא מספיק משתלם בשביל שיעברו את כל התהליך", אומר מדג'ר. והתהליך הוא אכן ארוך ומייגע - המועמדים לתרומת זרע עוברים סינון קפדני במיוחד. "ראשית כל, עוברים בדיקות מעבדה כדי לוודא שהזרע איכותי ושהוא יכול לעבור הקפאה. בהמשך עוברים ראיון אצל אחת מהמתאמות שלנו, שיחה אישית איתי, בדיקות גנטיות מקיפות ובדיקות דם למחלות זיהומיות. התהליך נמשך כשלושה חודשים ורק עשרה אחוזים מהמועמדים שורדים אותו".

אלה ששורדים, לדברי מדג'ר, ראויים לצל"ש, ואכן, נראה שיש לו חיבה מיוחדת לתורמים. למעשה, מדג'ר מתפקד כמעין שדכן שממליץ לפונות על המועמדים שהוא מחבב במיוחד. בסופו של דבר, עובדי בנק הזרע הם אלה שמכירים הכי טוב את התורמים, הרבה מעבר לנתונים היבשים. מדג'ר מקביל את זה לבחירת שמלה לנשף: "תארי לך שאת צריכה ללכת לנשף ואני מציע לך לרכוש עבורך את השמלה, מבלי לראות אותך, רק על סמך נתונים כמו הצבעים האהובים עלייך והמידה שלך. תתני לי לבחור עבורך את השמלה?" אפשר להניח שהתשובה, אצל מרבית הנשים, תהיה שלילית כי אין כמו התרשמות אישית. לכן, אחרי כל הדרישות הראשוניות שהנשים מגיעות איתן, מרביתן בוחרות את התורם המיועד לפי ההמלצות של עובדי בנק הזרע. "יש תורמים שאני יותר אוהב כי הם נעימי הליכות וחביבים יותר ואנחנו ממליצים עליהם ואז הם מבוקשים יותר".

קל לבקר את הנשים שמגיעות לבנק הזרע עם דרישות שמהצד נראות קצת מופרכות, ורוצות ילד בהזמנה. אבל חשוב לזכור שהנשים שמגיעות לפה, ובעיקר האימהות היחידניות שמהוות 85 אחוזים מכלל הפונות, נמצאות בסיטואציה לא פשוטה. "כולן חלמו על זוגיות, אף אחת לא תכננה להגיע לפה וצריך לעזור להן להתרומם", אומר מדג'ר. אפשר להבין איך רשימת דרישות עוזרת לנשים לקחת שליטה על התהליך, ובסופו של דבר, גם אם הן לא בוחרות בן זוג, הן בוחרות את האבא של הילד שלהן, גם אם הוא לא יגדל אותו בפועל. כשהנשים מסיימות את התהליך הן כבר הרבה יותר רגועות ומרוצות, והתהליך שמתחיל בדמעות נגמר בשמחה גדולה. "הרבה אימהות באות עם הילד ושואלות: 'הוא דומה לאבא או לי?' עוד לא קרה שמישהי יצאה מפה ואמרה: 'איזה ילד מכוער יצא לי'".