הבגדים שאנחנו קונות בחנויות כמעט אף פעם לא ייראו עלינו כפי שהם נראים כשהם מונחים על דוגמניות, כי רובנו המוחלט, מה לעשות, לא דוגמניות. את הכלל המוכר והמבאס הזה למדה כבר כמעט כל מי שעשתה סיבוב שופינג או שניים בחייה, והוא לא פוסח על שום מחלקה – מבגדי ים והלבשה תחתונה ועד לשמלות ערב, וכן, הוא תקף גם על בגדי ההריון. כי משום מה, כשזה מגיע לבגדי הריון, הדוגמניות עצמן הן לרוב דוגמניות רגילות, או דוגמניות בהריון, ולא, נגיד, נשים אמיתיות בהריון.

ובכל זאת, לאט לאט אנחנו מתחילות לראות את עולם האופנה מרחיב את מגוון הדוגמניות שמדגימות לנו איך הבגדים אמורים לשבת עלינו, כך שיותר ויותר מאיתנו יכולות לזהות דימיון בין המראה שלנו לבין תמונות הקטלוג. כעת, חברת בגדי ההיריון Storq לוקחת את הרעיון הזה צעד קדימה ועושה את הדבר הכה מתבקש – היא הביאה נשים בהריון לדגמן עבורה.

אחרי ששתיהן עברו לידות ראשונות, המנהלות של Storq החלו לראות את העבודה שלהן באור אחר. הן הבינו את המסע שנשים עוברות במהלך ההיריון, והבינו שדוגמנית שעוברת ריטוש בפוטושופ לעולם לא תוכל לשקף אותו.

בגדי הריון על הריוניות אמיתיות, צילום: Storq

בגדי הריון על הריוניות אמיתיות, איך לא חשבו על זה קודם? צילום: Storq

החנות הוקמה ב-2014 במטרה לספק בגדים אפנתיים ואיכותיים לנשים בהיריון. בהתאם לחזון הזה, המנהלות – קורטני קליין וגרייס קאפין, רצו שתמונות הקטלוג ישדרו איכות ואפנת מעצבים, ובהתאם, שכרו את שירותיה של דוגמנית בלונדינית וגבוהה. הדוגמנית אכן הייתה בהריון, אבל ההיריון שלה לא נראה כמו הריון של נשים בגובה, משקל או מראה ממוצע. התמונות שהן קיבלו השיגו להן שם כמי ש'הופכות את האימהות למגניבה'. היום הן תוהות האם הן גרמו לאימהות להיראות מגניבה מדי.

חלפו ארבע שנים ושלוש לידות מאז. היום, הן מבינות שדוגמנית, גם אם בהריון, לא יכולה ממש לשקף לאישה שניגשת לקנות אצלן בגדים את עצמה. למעשה, במצב בו הגוף המשתנה במהירות, אנו עלולות להיות אפילו יותר רגישות למראה של דוגמנית מבכל זמן אחר. "אנחנו מאוד קשובות לאיך שזה גורם לך להרגיש – אפילו יותר מאז שעברנו את זה בעצמנו".

כעת, המנהלות של Storq קיבלו החלטה מבורכת: הן החליפו את כל התמונות באתר החנות בתמונות של נשים אמיתיות בהריון, של יולדות טריות או אימהות מניקות – כאלו שעומדות ללדת או שעברו לידה ונראות ככה. הדוגמניות החדשות מציגות מגוון רחב של גדלים ומידות – אשר הטווח שלהן גם הורחב משמעותית למידות גדולות יותר מבעבר. התמונות צולמו על ידי צלמת המנוסה בצילומי הריון ואימהות, ולא עברו ריטוש כלל.

בגדי הריון על הריוניות אמיתיות, צילום: Storq

מימין - תמונה מצילומי החנות מ-2014, משמאל - תמונה מהצילומים האחרונים של החנות. מרגישות את ההבדל? צילום: Storq

"את צריכה משהו להישען עליו כשהגוף שלך עושה דברים מוזרים", אמרה קאפין בראיון למגזין Elle סביב המהלך יוצא הדופן של החנות. "זה עוזר שיש לך מישהי להסתכל עליה שאת יכולה להזדהות איתה".

קליין וקאפין מספרות שחיפשו אחר הדוגמניות החדשות שלהן באינסטגרם, דרך תגיות כמו #StyletheBump (עצבי את הבטן) או #PlusSizeandPregnant (במידות גדולות ובהריון). הן חיפשו נשים בשלבים שונים, כשחלקן כאמור גם אחריו לידה, כדי לשקף את ההיצע הרחב שלמותג יש להציע.

הן דאגו ליצור סט צילומים נוח ככל האפשר, כשכל הצוות הורכב מנשים, וכל התמונות צולמו באור טבעי. למרות שחששו מאיך שהנשים ירגישו מלהצטלם יחדיו, קאפין וקליין מספרות שהאווירה שם היתה דווקא חמה ומחבקת, כשרבות מהן סיפרו זו לזו חוויות מהלידה או תוכניות לקראתה, וחלקן אף הביאו את התינוקות עימן, מה שעורר חום אימהי ומשפחתי על הסט.

בגדי הריון על הריוניות אמיתיות, צילום: Storq

"זה עוזר שיש מישהי להסתכל עליה שאת יכולה להזדהות עליה". צילום: Storq

השינוי המרענן הזה מצטרף לא רק למגמה המדוברת של שילובן של נשים בגדלים ובמראות שונים בתעשיית האופנה, אלא גם לשבירתם של מיתוסים רבים בנוגע לאימהות ולגוף שאחרי הלידה. יותר ויותר אימהות מפורסמות, כריסי טיגן או חן טל למשל, דואגות להציג תמונה מציאותית יותר של החיים אחרי הלידה, בניגוד מוחלט לדוגמניות השונות שדואגות לפפראצי שיצלם אותן בג'ינס צמוד ביציאה מבית החולים עם התינוק החדש. זה רק מתבקש ששוק בגדי ההריון יתחיל גם הוא להדביק את הקצב.

ובכל זאת, נראה שהשוק הזה הולך לכיוון במה שמכונה באנגלית "Baby Steps", צעדים קטנים. יש עדיין חברות מובילות שבכלל לא שוכרות דוגמניות בהריון לצורך הזה, אלא עושות שימוש בפרוטזות של בטן הריונית.

כשענקית הביגוד ASOS נשאלה בשנה שעברה על שימושן בדוגמניות לא הריוניות עם בליטות מוזרות שאמורות לדמות בטן, הם ענו תשובה שלא ממש מסברת את האוזניים. "רווחתן של הדוגמניות חשובה לנו, אנו לא רוצים שדוגמניות בהריון יתרוצצו על רגליהן כל היום". נניח בצד את השאלה העולה מתגובה זו שנוגעת לפגיעה בהעסקתן של דוגמניות הריוניות, ונשאל – האם הפיתרון הקיים באמת מספק את הצורך של קהל הלקוחות ההריוניות שלהם? האם די בתמונה של דוגמנית רזה עם בליטה מזוייפת ולא אמינה בבטן, ושום שינוי בשאר חלקי הגוף שמתנפחים ומשתנים גם הם (מהחזה ועד לכפות הרגליים), כדי לשקף לאימהות שבדרך את מה שמוכרים להן?

אמנם, רוב המותגים בשוק כן שוכרים את שירותיהן של דוגמניות הריוניות. חלקם מעידים שהם אף מחפשים נשים בחודשים מתקדמים, כדי להראות את הבטן כמה שיותר ולחגוג את יופיה. ובכל זאת, כפי שציינו המנהלות של Storq, כאישה שאינה דוגמנית בהריון, קשה לראות אישה שעוברת את אותה החוויה שאת עוברת, ועדיין נשארת בפרופורציות המצומצמות ובמראה החטוב, או כפי שתיארו בראיון עימן, "כמו דוגמנית שבלעה כדורסל".

לפי קליין, מה שהן מקוות לעשות באמצעות הקמפיין החדש הזה הוא להתחיל ולמחוק את הסטיגמה שנוצרה סביב חוויית הקנייה של בגדי הריון, ולגרום לאימהות לעתיד להרגיש יותר בנוח עימה. "מה שאנחנו רוצות להראות, והאופן שבו אנו רוצות למכור את הבגדים האלו, זה השתנה", היא אומרת. "תנו למישהו אחר להיות המותג המגניב".