לפני כמה חודשים התפרסמה ידיעה מהסוג שכולם אוהבים: אישה במקסיקו, בת 71, הולכת להיות האמא המבוגרת בעולם, אחרי שהתברר שהיא בחודש השישי להריונה. האישה, מריה דה לה לוז ממקסיקו סיטי, התראיינה לכלי התקשורת וסיפרה כיצד כבר זמן מה היא חשה ברע, ואחרי שסוף סוף הלכה לרופאים, כולם נדהמו לגלות שהיא נושאת ברחמה את ילדה השמיני. אלא שכעת פורסם שלמעשה מדובר בגידול שעלול להיות מסוכן. לדברי הרופאים, מריה עודכנה במצבה, אבל העדיפה שלא להאמין לרופאים ובמקום זה לבחור בנרטיב הרבה יותר קל לעיכול. או לפחות – הרבה יותר משמח.

מריה דה לה לוז

מריה דה לה לוז

אז אמנם דה לא לוז כבר לא תצטרך להחליף חיתולים או לנענע בלילות, אבל יש דווקא לא מעט נשים שבחרו להקדיש את הזמן שבו מרבית האנשים יוצאים לקרוזים מסביב לעולם או משחקים ברידג' לגידול ילדים. מי שמחזיקה כרגע בשיא זו דלג'ינדר קאור מאמריסטאר ההודית, שלפני שנתיים, בגיל 72, הפכה לאמא הטרייה הקשישה ביותר בעולם.

דלג'ינדר ובעלה, שמבוגר ממנה בשבע שנים, הביאו לעולם את בנם הבכור לאחר שנתיים של טיפולי הפריה. "אלוהים ענה לתפילותינו. החיים שלי מרגישים עכשיו שלמים. אני מרגישה מלאה באנרגיה לטפל בילד שלי. ובעלי עוזר לי כמה שהוא יכול, הוא אבא אוהב ואכפתי", אמרה דלג'ינדר. בהמשך היא הודתה, כצפוי, שלאימהות בגיל כזה יש מחיר די גבוה: "מאז שהוא החל לזחול אני כל הזמן על הברכיים והידיים שלי. הגוף שלי לא עומד בזה, זה הרבה יותר קשה ממה שחשבתי", אך כמובן שגם היא מסכמת עם הקלישאה שכל אמא תסכים איתה – שהרווח מהאימהות מגמד כל קושי.

דלג'ינדר קאור מאמריסטאר

דלג'ינדר קאור מאמריסטאר

אך למרות זאת, יש פעמים שהמחיר מכריע גם את האימהות הכי מסופקת שיש, כך היה במקרה של ראג'ו דווי לוהאן, מי שנחשבה לאמא המבוגרת בעולם עד ללידתה של דלנג'ינדר. ראג'ו ילדה ב-2008 ילדה בריאה, אלא שהיא בעצמה לא הצליחה להתמודד עם סיבוכים שנבעו מלידה בגיל 70 ושנתיים לאחר הלידה היא נפטרה. "חלמתי שיהיה לי ילד כל חיי. לא משנה לי שאני חולה כי לפחות חייתי מספיק כדי להפוך לאם", אמרה מעט לפני מותה, מבלי להתייחס לעובדה שהיא השאירה אחריה פעוטה ובעל בן 73 שאמור לטפל בה בכוחות עצמו.

ב-2008 הודית נוספת, בשם אומקרי פנוור, הביאה לעולם בגיל 70 תאומים – בן ובת. לאומקרי דווקא יש שתי בנות מבוגרות ואפילו חמישה נכדים, אבל בכל זאת היא בחרה להגשים את החלום ולהביא לעולם בן זכר. היא ובעלה, בן ה-77, הוציאו את כל החסכונות שלהם, מכרו את חלקת האדמה שלהם ולקחו הלוואה בבנק כדי לבצע את ההפריה. בסופו של התהליך היא ילדה באמצעות ניתוח קיסרי תאומים שכל אחד מהם שקל קצת מעל לקילו.

עד אותה שנה ובמשך שנתיים, מי שהחזיקה בתואר היולדת הקשישה בעולם היתה מריה דל קרמן באוסדה דה לארה. בגיל 66 היא ילדה תאומים, לאחר ששיקרה לרופאיה לגבי הגיל שלה, כדי שיאפשרו לה לעבור טיפולי הפריה. משפחתה קיבלה את ההיריון בהתנגדות עזה, ומריה היתה נושא להרבה התקפות בגלל הבחירה להביא ילדים בגיל מבוגר. בעקבות כך היא הפכה לאקטיביסטית בנושא ופעלה רבות לקידום הזכויות של אימהות מבוגרות. באופן טרגי, זמן קצר לאחר הלידה היא חלתה בסרטן השחלות ונפטרה כשילדיה היו בני שנתיים וחצי בלבד. בראיון שנערך עמה לאחר הלידה אמרה "כל אחד חייב להביא ילדים בזמן הנכון בשבילו. זה היה הזמן הנכון עבורי. זה היה משהו שתמיד חלמתי עליו". עוד סיפרה שאימה הגיעה לגיל 101, ועל כן היא ציפתה גם לאריכות ימים ואולי אפילו לראות נכדים מבניה.

גם יולדת מישראל נכנסת לרשימות היולדות המבוגרות בעולם. ב-2015 ילדה תושבת בני ברק שמשויכת לחסידות נדבורנא את בנה הבכור בגיל 65, זאת לאחר למעלה מ-45 שנים בהן היא ובעלה חיכו לפרי בטן. על פי המקורבים למשפחה האדמו"ר הקודם של החסידות, רבי יעקב יששכר בער רוזנבוים, שנפטר בשנת 2012, העניק לזוג ברכה ובה קבע מפורשות כי הם יזכו לצאצאים ועד לרגע הלידה לשניים לא היה ספק שהם יזכו להיות הורים.

מקרה מפורסם נוסף התרחש ב-2001, אחרי שג'נין סלומון מצרפת הפכה לאמא לשניים – ילד אחד שהיא נשאה ברחמה וילד נוסף שנולד שבוע לאחר מכן, באמצעות פונדקאית. ההפריה עצמה התרחשה בארצות הברית, ורק מאוחר יותר התברר לרופאים שטיפלו בג'נין שהגבר שעמו הביאה את הילדים לעולם הוא לא בן זוגה אלא אחיה. הסיפור המשיך להסתבך ולהתכער לאחר הלידה, כשאימם של ההורים הטריים טענה שהם עשו את כל המהלך רק כדי להשאיר את כספי הירושה שלה בידיהם ושאין להם עניין אמיתי בילדים. בנוסף, היחסים בין שני האחים התערערו והגיעו לפסים מכוערים, עד כי הרשויות איימו לקחת את הילדים מאמם הביולוגית.

אומקרי פנוור

אומקרי פנוור

כל המקרים האלו התרחשו, כמובן, בעזרת טיפולי פוריות והפריה, מה שאפשר למתוח את גיל האימהות עד ל-70 ומעלה, וזה לא בלתי נמנע שבקרוב נראה גם את השיא האחרון, זה של דלג'ינדר, נשבר. אך עד לעידן הטיפולים, הגילאים המבוגרים ביותר שנרשמו בקרב יולדות נעו על הציר שבין גיל 50 ל-60. כך, למשל, ישנו תיעוד של אליזבת פירס, שבשנת 1916, בהיותה בת 54, ילדה בן. תיעוד נוסף חוזר עד אפריל 1847, אז ילדה ברברה כריסטמן את בנה השביעי, שלושה ימים בלבד לפני יום הולדתה ה-55. בתיעוד עדכני יותר, מ-1997, בולטת דוון ברוק, מאיי התעלה, שבגיל 59 נכנסה במפתיע להריון. דוון חששה שהסימפטומים שמהם היא סובלת מעידים דווקא על סרטן, אבל אז התברר שהיא נמצאת בשלב מתקדם של הריון. הרופאים מניחים שההורמונים שהיא נטלה כדי להתמודד עם גיל המעבר הם אלו שעודדו את היווצרות ההריון.

מאז ומתמיד הריונות בגיל מבוגר עוררו דיונים מוסריים, שקשה מאוד לנצח בהם. מחד עומדות נשים עם שאיפה להיות אימהות, ומן הצד השני הרבה פעמים עומדים ילדים שמרבית חייהם יאלצו לגדול ללא הורים, וגם הנשים עצמן, שלא תמיד מודעות לסיכונים ולמחיר הפיזי שיש להריון בגיל מבוגר. אמנם תוחלת החיים שלנו עולה, אבל עדיין הגוף לא תמיד מצליח לעמוד במעמסה של גידול ילדים בגיל השלישי. ועם זאת, למרבה הצער יש גם לא מעט מקרים שבהם אימהות צעירות נפטרות או מאבדות את היכולת לגדל את הילדים. ולכן אולי השאלה מי כשירה להביא ילדים לעולם לא צריכה להתרכז אך ורק במספרים, אלא דווקא במוכנות הנפשית והרגשית של ההורים. אבל כידוע, את זה אף אחד לא בוחר לבדוק.