איך בוחרים משאבת חלב

עבור אימהות שבחרו להאכיל את ילדיהם בחלב אם, נושא ההנקה הוא עניין מורכב ומשתנה. כמות החלב הנדרשת לתינוק, זמני ההאכלה והרצון לבקר את כמויות המזון לעתים אינן מתאפשרות בעזרת הנקה בלבד, ומכאן נולדו פתרונות השאיבה שמגיעים במטרה להקל על האם בסיטואציות החיים השונות. כעקרון, התינוק הוא משאבת חלב הטובה ביותר. אם את נמצאת כל הזמן ליד התינוק והוא מתפתח ועולה במשקל ואין גודש ואין פצעים וניהול ההנקה תקין אז אין צורך לשאוב.

 

אז מתי כן מומלץ להשתמש במשאבת חלב?

במידה ויש צורך בהגברת חלב מומלץ להשתמש במשאבת חלב, במצבים של גודש ומלאות, כשהתינוק לא פינה את החלב. במצבים שיש צורך להשאיר חלב אם שאוב כמו חזרה לעבודה, מנוחה או סיבות אחרות. או לחלופין, כשהתינוק מסיבה כלשהי, אינו עולה במשקל.

באופן בסיסי, המשאבות מתחלקות לשתי קטגוריות: משאבות חלב ידניות וחשמליות. לחשמליות יש אפיון מבדל משלהן, כאשר חלקן הן חד צדדיות וחלקן דו צדדיות.

 

מה החשיבות של משאבה דו צדדית?

ראשית רפלקס שחרור החלב מתרחש בו זמנית כך שאם את שואבת משני השדיים יחד את מייעלת ומקצרת את הליך השאיבה. בכל מקרה כדאי לדעת שיש משאבות חשמליות שיכולות לשמש כמשאבה חד צדדית ודו צדדית (לא כל המשאבות יכולות לעשות את השינוי הזה). ובהקבלה למשאבות ידניות, ברוב המקרים משאבות חשמליות יהיו יותר חזקות ויותר מהירות משאיבה ידנית.

 

ובכל זאת – מהם היתרונות של משאבה ידנית?
פניות של הידיים ומיומנות ידיים, מצד היולדת, ולכן השימוש בהן הוא בד"כ כאשר אין צורך בשאיבה אינטנסיבית יומיומית. הן קלות יותר מבחינת כובד משקל, בשבת או בחגים – למי שלא משתמשת במוצרי חשמל זהו פתרון רלוונטי, אף שכיום כבר יש פתרונות עבור משאבות חשמליות שפועלות במצב שבת, לדוגמא, משאבת ARDO השוויצרית הכוללת פונקציה המותאמת להפעלה עם שעון במצב שבת, סיבות נוספות הן במקרים בהם אין מקור חשמל – בטיול למשל, או כדי לשמור על דיסקרטיות, מאחר והן אינן מרעישות.

 

כשניגשים לרכוש משאבת חלב - מה חשוב לבדוק?


1. אישורים ותקנים

ראשית כל, תקן של משרד הבריאות ומכון התקנים. כמו כן, רצוי שאם המשאבה מיוצרת בחו"ל, שתתהדר באישור FDA (מנהל המזון והתרופות האמריקאי) ו/או ארגון הבריאות האירופאי.

מלבד זאת, רבות המשאבות שמועברות מאם לאם. משאבות חלב ככלל אינן מיועדות להעברה מאשה מניקה אחת לאחרת, אלא לשימוש אישי בלבד. לכן, גם אם תקני סט חדש עבור המשאבה שקיבלת בירושה, את עדיין עלולה להיות חשופה למצע פוטוגני ו/או זיהום שכבר קיים במשאבה, מה שעשוי להשפיע על טיב החלב ולגרום לדלקות וזיהומים בשד. חשוב לציין כי משאבות אלו אינן מתאימות לשימוש עם פגים.

2. היגיינה במשאבת חלב

הקפידו לבחור משאבה בעלת טכנולוגיית שאיבה במערכת ואקום סגורה, ללא סכנה של חזרת חלב אל הצינורות או למשאבה. שאיבה במעגל סגור הכרחית לבטיחות ולמניעת זיהומים, וטכנולוגיה זו מבטיחה הפרדה מוחלטת בין חלב האם לבין חיידקים.

3. שני מצבים לשאיבה במשאבת חלב

בזמן יניקה, התינוק מפעיל מציצות מהירות שמגרות וגורמות לרפלקס שחרור החלב. מצב זה זהה למצב CYCLE במשאבה, כלומר, למצב המחזוריות. מדובר בפולסים קצרים ומהירים שיוצרת המשאבה וגורמת לגירוי ורפלקס שחרור חלב מהשד. הרפלקס יכול להגיע  אחרי 15 שניות ולעתים גם לאחר שתיים או שלוש דקות. לכל אימא רפלקס שחרור חלב המתרחש בקצב אחר.

המצב השני הוא מצב השאיבה. זהו מצב המקביל לשלב הבליעות אצל התינוק. לאחר גירוי השד והופעת הטיפה הראשונה של החלב עוברים לשלב השאיבה עצמה, שלב בו התינוק מפעיל כוח לשאיבה, וכך המשאבה עוברת למצב מיוחד של כוח במהירות איטית על מנת להוציא את החלב מהשד עצמו.

לכל אחד משני המצבים יש עוצמות משתנות שכל אימא מתאימה לעצמה בצורה אינדיבידואלית, באופן שמתאים לה. רצוי לא לבחור בתכנית קבועה במשאבה אלא לכוון את המשאבה לתוכנית שמתאימה לך.

טיפ חשוב: ככל שהמשאבה מכילה יותר סטים של גביעים לפטמות, כך יותר טוב. כלל אצבע, בדקי שיש לפחות 3 סטים של גביעים באריזה וכן לפחות 8 רמות לכל מצב. הסיבה היא יכולת התאמה אופטימלית לצורת הפטמה ולגודלה. לעיתים שאיבה נעשית בצורה לא יעילה, כיוון שלא נוצר ואקום סביב פטמת השד.

 

4. משאבת חלב שקטה

החלק האחרון והחשוב ביותר בבחירת משאבת חלב. במידה ובחרת במשאבת חלב חשמלית, רכשו אחת שתהיה שקטה בנוסף ליעילותה.

השקט חשוב עבורך על מנת שתרגישי נוח ותוכלי לשאוב גם בלילה בזמן שכולם ישנים, או בסביבה פתוחה. לשקט יש משמעות פסיכולוגית עבורך. סביבה שקטה מאפשרת רוגע והפרשת חלב בצורה מיטבית.

 

לסיום, חשוב לזכור שכל משאבה מצריכה זמן הסתגלות, לעיתים לוקח כשבועיים עד למיצוי הפוטנציאל של המשאבה עבורך והדבר דורש סבלנות רבה, אך משתלמת, בייחוד אם עברת ממשאבה אחת לאחרת. כמו כן, כשרוכשים משאבות חלב לעיתים צריך עזרה טלפונית או לאחר שימוש רב - גם חלקי חילוף, בייחוד אם עבר פרק זמן גדול מתינוק אחד לשני. ודאו כי השירות הניתן זמין גם מעבר לשעות פעילות קונבנציונליות ובדקו שקיים עבורכן מענה לפניות במייל, פייסבוק ואינסטגרם.

 

המאמר בחסות חברת  ARDO, יצרנית משאבות חלב תוצרת שוויץ, ונכתבה בשיתוף צופית מירקין, דולה פוסט פארטום ומדריכת הנקה

המשאבה החשמלית של חברת ARDO  משוויץ זכתה בפרס ULTRA SILENT WINNER  באירופה כמשאבה השקטה ביותר, מכילה 6 סטים של גביעים להתאמה מושלמת של השד לגביע (3 לכל צד) גם דו צדדית וגם חד צדדית לפי הצורך של האם. המשאבה יכולה לעבוד עם במצב שעון שבת ויש לה מערכת מעגל סגור להיגיינה מושלמת. היא מגיעה עם אחריות מוגברת של שנתיים או 400 שעות עבודה של המשאבה (הגבוה מביניהם).