הכניסה למועדון הקיסרי

היי, אני יעל ואני קיסרית כפול 3. במילים אחרות – את שלושת ילדי, ירדנה, מתן ואלינור, ילדתי בניתוחים קיסריים. הצטרפתי למועדון בשנת 2006, כשניתוח קיסרי היה פחות נפוץ ופחות מקובל, ובכל זאת, קיבלתי אותו בחיוך, לפחות כך חשבתי בהתחלה.

בימים הראשונים אחרי הקיסרי הראשון שלי, הייתי בתחושת אופוריה ואהבה ענקית אל התינוקת שלי. בהתחלה הרגשתי שהניתוח היה הכרחי וייתכן שהציל את חיי התינוקת, ורק לאחר כמה שבועות עלו אצלי השאלות האם זה היה באמת הכרחי ומדוע לא ילדתי בלידה טבעית.

ההתמודדות עם סימני השאלה דרשה ממני סבלנות ותשומת לב, ואפשר לומר שמכאן החל מבחינתי התהליך הארוך של ההכנה לקראת הריון נוסף, שבו קיוויתי ללדת רגיל.

התקווה ללידה נרתיקית לא התממשה וניגשתי לקיסרי השני שלי. אחרי ההתאוששות מהלידה נשארתי להתמודד עם התחושות ששני הניתוחים הקיסריים גרמו לי. היום אני יודעת שאני ממש לא לבד וכ- 20% מהלידות הן קיסריות וזה מה שהוביל אותי להקים את קהילת "קיסר נולד" כדי לתת מקום לשיתוף ומידע עדכני, מקיף ואמין לכל הנשים שבדרך/ לאחר ניתוח קיסרי. 

יעל רותם מייסדת קהילת 'קיסר נולד', צילום טליה שפירא

להסתכל לצלקת הקיסרית בעיניים

אמא טרייה יוצאת מחדר הניתוח ומתחילה בתהליך ההחלמה מניתוח קיסרי. ההחלמה יכולה לקחת כמה שבועות, אבל מערכת היחסים של אותה אישה עם הצלקת שלה עשויה להימשך כל החיים.

בימים הראשונים אחרי הלידה, ההתמודדות היא מורכבת. לידה היא תמיד אירוע משנה חיים שלאחריו מצטרף תינוק למשפחה ושום דבר כבר לא נראה כמו קודם. אך כשמדובר בלידה קיסרית, היולדת צריכה גם לתפקד ולטפל בבייבי החדש וגם להתאושש מניתוח לא פשוט הן מבחינה גופנית והן מבחינה נפשית.

קיסרי זו לידה שהיא גם ניתוח, או אם תרצו – ניתוח שהוא גם לידה, וזה מסביר את הקושי שחוות נשים בתקופה שלאחר הקיסרי. החתך שדרכו נעשה הקסם נתפר בחדר ניתוח ע״י צוות המנתחים, ומאותו רגע והלאה הוא מתחיל להתאחות ולהחלים. לא רק שכבת העור צריכה להיסגר, אלא גם השכבות תחתיה, כולל הרחם עצמו. כל אזור הבטן כאוב ובדרך כלל יש קושי רב לקום משכיבה לישיבה, להרים דברים ובכלל לזוז. בחלוף הזמן, הגוף בונה מחדש את מה שנחתך ורקמת צלקת נוצרת בין שולי החתך – זוהי הצלקת המפורסמת מניתוח קיסרי.

לראות ולהרגיש לראשונה את הצלקת שלך זו חוויה לא פשוטה. נשים רבות מספרות שעברה בהן חלחלה כשהן ראו ו/או הרגישו את המקום. אחרות יודו שהן לא מסוגלות אפילו להציץ לשם.

 אוהבת? לא אוהבת?

הלידה הקיסרית (וכל מה שבא אחריה) לא תמיד צפויה ונשים מגיעות אליה כמעט תמיד ללא כל הכנה מוקדמת, כך שהחוויה עשויה להיות טראומטית. הצלקת שנשארת מזכירה מצד אחד את השמחה והגאווה הגדולה בלידת הבייבי אבל מצד שני את הטראומה שבלידה ניתוחית בה היולדת לא הייתה פעילה בה. 

ישנן נשים שבכל פעם שהן נזכרות/ ממששות את הצלקת עולה בהן כעס, אכזבה או עצב. חלק מהנשים מספרות שהצלקת עבורן היא מעין פגם בגוף ואף אומרות ״אני מרגישה שהטילו בי מום״. כמעט כל אישה אחרי לידה חווה איזשהו משבר הקשור לדימוי הגוף. הגוף משתנה במהלך ההיריון ולא חוזר לעצמו לאחר הלידה. הבטן כבר לא שטוחה, החזה משתנה, אבל אצל נשים שעברו לידה קיסרית  מתווספים לכל זה שינויים גופניים נוספים (פאוץ) וצלקת שנשארת לכל החיים.

קארין דוידי ועדי מוחה, חברות קהילת 'קיסר נולד'קארין דוידי ועדי מוחה, חברות קהילת 'קיסר נולד'.צילומים: הדר דולן. שלי פדן לורבר. סטודיו גברא בית ספר לצילום

קארין דוידי ועדי מוחה, חברות קהילת 'קיסר נולד', צילומים: הדר דולן. שלי פדן לורבר. סטודיו גברא בית ספר לצילום

קיסריות לא מסתירות

תמונות של נשים לאחר ניתוח קיסרי במאגרי תמונות שונים מציגות בטן שטוחה לחלוטין עם צלקת קטנה  דבר שבד"כ רחוק מהמציאות. יש נשים שהתמונות האלה מייצגות אותן וזה נפלא אך יחד עם זאת, ישנן הרבה נשים שהתרעמו על הפרסומים בקהילה שמציגים רק מודל יופי אחד והומוגני, מבלי להראות סוגי בטן וצלקות אחרים שנוצרים אחרי הניתוח הקיסרי. בזכות הקולות שעלו בקהילת "קיסר נולד" (קבוצת פייסבוק לנשים לפני ואחרי ניתוח קיסרי)  כנגד מודל היופי השמרני והלא תמיד מציאותי, החליטו צוות המותג "קלו קוט" המסייע בטיפול בצלקות לאפשר לנשים להציג את עצמן כפי שהן נראות באמת אחרי הניתוח הקיסרי וליזום ביחד עם הקהילה את פרויקט "קיסריות לא מסתירות".

במסגרת הפרויקט הנשים בקהילה העלו תמונות אישיות שלהן עם הצלקת וכתבו את סיפור הצלקת הקיסרית שלהן. הופתענו מכמות הנשים שהסכימו לחלוק ולשתף למרות היחסים המורכבים שלהן עם הגוף בכלל והצלקת בפרט.

חשבנו שלא נכון להשאיר את המסר של "קיסריות לא מסתירות" רק בקהילה והחלטנו להביא את התמונות והסיפורים לקדמת הבמה.

חמש נשים מהקבוצה עם סיפורי לידה קיסרית שאי אפשר להישאר אדישים אליהם זכו בחוויה של פעם בחיים. הנשים הגיעו ליום צילומים מקצועיים בסטודיו גברא, שם הצטלמו בגאווה עם הצלקת לצד הבייבי שיצא דרכה . בצילומים יש אמירה ברורה "אנחנו לא מסתירות יותר!" ובכך מראות  לעולם שהן גאות בצלקת שלהן, שהלידה הקיסרית היא לידה לא פחות מלידה ואגינלית, שהן עברו בגבורה ובאומץ את כל מה שהמציאות גלגלה לפתחן והביאו לעולם את התינוקות המהממים והמהממות שלהן.

אז, לא משנה איך ילדתן - עברתן בגבורה לידות לא פשוטות כדי להעניק חיים לילדים שלכן,

ועל זה מגיע לכן  להדליק משואה, או לפחות לעמוד ליום אחד באור הזרקורים

הכותבת יעל רותם, מייסדת קהילת "קיסר נולד" בפייסבוק:

האתר "קיסר נולד":https://www.keisarit.co.il

צילום ועריכה: נטלי וורבה