המרוץ אחרי הצרת היקפים מטמטם את העולם המערבי. השאיפה לרזות היא משאת נפשו ונפשה של כל אשה שניה וכל גבר שלישי. אבל המאבק הוא לא רק להפחית משקל, אלא בעיקר לשמור על ההישגים ומדובר במלחמה כמעט אבודה. מה שלא מפריע לממציאי דיאטות שונות ומשונות להפריח הבטחות ולעורר את הפנטזיות של מאותגרי המשקל באשר הם.

 

אלה שלוש הדיאטות, כל אחת מוזרה יותר מהשנייה, שמשגעות את העולם: דיאטת ד"ר דוקאן, דיאטת מיץ לימון ודיאטת מזון לתינוקות. הייתם מוכנים לנסות אותן?  

 

עוד ב-Onlife:

דיאטת ד"ר דוקאן

ד"ר פייר דוקאן הוא רופא ותזונאי, מקבילו הצרפתי של ד"ר רוברט אטקינס האמריקאי, שדיאטת החלבונים והשומנים שלו, שידועה גם בשם דיאטת דלת פחמימות או דיאטת אטקינס, שיגעה את העולם לפני כעשור.

 

עולם התזונה נחלק לשניים באשר לדיאטה דלת הפחמימות - יש הטוענים כי היא המפתח לצרות איומות כמו מחלות לב, סוכרת ויתר לחץ דם, בגלל תכולת השומן הרווי הגבוה (במיוחד בזו של אטקינס). אבל לאחרונה מתפרסמים מחקרים וסקירות רפואיות שמראים כי כי דיאטת ד"ר דוקאן, שדווקא ממליץ על מזונות חלבוניים דלי שומן, עשויה להגן על הגוף מפני נזקי מחלת הסוכרת.   

מה אוכלים? בעשרת הימים הראשונים התזונה מתבססת על מזונות חלבוניים כמו כמו עוף, דג, ביצים, טופו, מוצרי חלב דלי שומן וכדומה. ללא תוספות של תבלינים, מלח, סוכר או חומץ. בשלב הבא מוסיפים לדיאטה ירקות שאינם מכילים עמילנים (מתברר שיש 28 כאלה), אבל רק בימים מסוימים. אחרי שמשיגים את המשקל המבוקש, ממשיכים לשמור על הדיאטה, בתוספת צ'ופר: מנת פרי ליום ושתי מנות דגנים מלאים.

 

דבר הדיאטנית: "דיאטת דוקאן" נשמעת כאילו מישהו (דוקאן?) כתב כל מיני כללים הזויים על פתקים קטנים ושלף כמה מהם מכובע, וכך בנה את הדיאטה. מחקר גדול שנערך בארץ מצא אמנם שדיאטה דלה בפחמימות היא הרבה יותר בריאה ממה שחשבו בעבר, אבל לא מדובר בדיאטה הזאת, וגם לא בדיאטת אטקינס המקורית, אלא בדיאטה דלת פחמימות, שיש בה כמות גדולה יותר של שומן חד בלתי רווי, אומרת. טובה קראוזה, דיאטנית קלינית, מחברת הספר "המדריך השלם לתזונה בהריון" ומנהלת אתר "תזונה טובה".

 

"אנחנו צריכים את כל רכיבי התזונה כדי לשמור על תזונה מאוזנת ובריאה. אכילה אך ורק של חלבון יכולה להיות מסוכנת עבור חלק מהאוכלוסייה, בעיקר לאנשים עם בעיות בריאותיות סמויות שאינן באות לידי ביטוי ביומיום", אומרת קראוזה.

דיאטת מזון לתינוקות

 

האם ג'ניפר אניסטון, ריס וויתרספון ולילי אלן חוזרות לתקופת הינקות? לא ברור מה או מי גרם לכוכבות הדגולות להאמין שאכילת מזון לתינוקות תסייע להן לשמור על הגזרה ההוליוודית, אבל אם הדיאטה הזו טובה לכוכבות, יכול להיות שגם פשוטי העם יהנו ממנה. השאלה היא האם זה באמת בריא?

 

האם מזון לתינוקות, שהוא עשיר ומלא ויטמינים ומינרלים, יכול להיות תחליף לארוחות מגוונות ומזינות עבור מבוגרים? והאם מבוגרים, שרגילים ללעוס את מזונם, שהחך שלהם רגיש למגוון טעמים ומרקמים, יכולים להסתפק במזון נוזלי, מתקתק, וחסר ייחוד לאורך זמן?

מה אוכלים? 14 מנות מזון תינוקות טחון ליום, שאפשר להכין בבית או לקנות מין מוכן. יש בדיאטה הזאת הרבה מאוד ירקות ופירות (טחונים, כמובן), עתירי ויטמינים ומינרלים, אבל גם לא מעט סוכר. העקרון: לאכול מזון עתיר רכיבים תזונתיים, בכמות קטנה מאוד ולעתים קרובות, על מנת לסתום את תחושת הרעב, בלי להתפתות לנישנושים ושטויות.

 

דבר הדיאטנית: "יש לי תחושה שמי שהמציא את הדיאטה הזו, היא חברת מזון לתינוקות, שאולי שילמה לסלברטאיות כדי שיטענו שזו הדיאטה שאחראית לגזרה הנפלאה שלהן. בסך הכל מדובר באוכל מגוון שגם אמור להכיל את רוב אם לא את כל סוגי המזונות, רק במירקם טחון. אם מתבססים על מזון תינוקות קנוי, אפשר לחסוך את ענייני הבישול", אומרת קראוזה.

 

"הבעיה היא, שמבוגרים לא נועדו לאכול מזון טחון. ללעיסה יש תפקיד - הן בתחושת הטעם בפה והן בעיכול המזון. הרוק מכיל את האנזים עמילאז שמפרק עמילן לגלוקוז וחשוב שהרוק יתערבב עם המזון במהלך הלעיסה. בנוסף, מחקר אחד השווה בין ארוחה רגילה לבין אותה ארוחה - רק טחונה, ומצא שספיגת הוויטמינים והמינרלים היתה גבוהה יותר דווקא מהארוחה הלא טחונה. כלומר, לאכילה וללעיסה יש ערך חשוב בהנאה, בשובע ובסיפוק מהארוחות וגם, כך מתברר, בערך הבריאותי שהמזון מספק לנו", מוסיפה קראוזה.

דיאטת מיץ לימון

זכות הראשונים על הדיאטה הזו שמורה לנעמי קמפבל, שהציגה אותה לעולם המשתאה, וטענה כי בזכות הקוקטייל החמוץ אפשר לדלג על ארוחות במשך מספר שבועות. קמפבל המליצה לחזור על הדיאטה עד שלוש פעמים בשנה. קורבנות נוספים של השגעון הן ביונסה וגווינית' פאלטרו.

 

מה אוכלים: לא אוכלים, אלא שותים קוקטייל שמכינים ממיץ לימון, מים וחומרי המתקה (קמפבל השתמשה בסירופ מייפל). את הקוקטייל מתבלים בפלפל קאיין. למה? ייתכן שבגלל שפלפל חריף נמצא קשור לשריפת שומנים ודיכוי תיאבון. סך הקלוריות בדיאטה: 600 ליום.

דבר הדיאטנית: "לא לאכול דבר כל היום, במשך שבועות, זה מזעזע ומסוכן לבריאות. אין למשקה הזה ערך תזונתי, מלבד ויטמין C שמקורו בלימון וסוכר שמקורו בסירופ מייפל. בגלל שהדיאטה הזו חסרה את כל אבות המזון, הויטמינים והמינרלים, היא מרוקנת את הגוף מכל המאגרים שלו, ולמעשה מכניסה אותו למצב של תת תזונה. זה מצב שמייעל ומפחית את חילוף החומרים בגוף (מטבוליזם), כך שאחרי שמסיימים עם הדיאטה האיומה הזו, אפשר להשמין בקלות, גם אם עוברים לדיאטה קיצונית אחרת. בקיצור, שומר נפשו וגופו ירחק", אומרת עדי זוסמן, מאמנת בריאות ודיאטנית קלינית.