מרוב פרקטיות בחיים אני לא משחקת ב"נידמה לי" – אבל אם כבר, הייתי רוצה להיפגש עם אישה מופלאה ששמה דונה גרציה. בת אנוסים שחיה במאה ה-16 בספרד, והייתה המיליארדרית הכי גדולה של דורה. היא "התחתנה טוב" עם בעל אמיד שהתעשר מאוד מיבוא פילפל מהודו, שמשקלו היה אז בזהב. אבל את מירב הונה היא עשתה אחרי מות בעלה בגלל כישורי המסחר המדהימים שלה. היא הייתה עשירה יותר ממלכים ונסיכויות והסולטן התורכי גם יחד. בסכומים של ימינו, נגיד ניקח את וורן באפט וביל גייטס, ונכפיל. האישה הזו היא סיפור חיים מרתק ומעורר השראה:

 

לא רק שהיא הייתה אישה עשירה כקורח, בתקופה חשוכה גם ליהודים וכמובן גם לנשים – היא הייתה אשת חזון ועשייה – והמציאה את רעיון הבית הלאומי בארץ ישראל ליהודים,  350 שנה לפני הרצל!!! אבל מה? היא לא קיימת בדפי ההיסטוריה, ולמה? כי ההיסטוריה נכתבה ע"י גברים. ככה פשוט.

 

אלא שאישה הזו היא אגדה אמיתית: עם כל הכסף שהיה לה – מהעסקים בשוקי התבלינים והיין והבנקאות – היא חכרה מהסולטן הטורקי את איזור טבריה, והבריחה לשם יהודים מכל אירופה, כדי להציל אותם מאימת האינקוויזיציה, וליישב את ארץ ישראל. אגב, היא גם דאגה להפצת התנ"ך בלדינו, מפעל יקר ביותר בזמנו, כדי שהדת לא תיכחד. וכל זה, בזמן שהאינקוויזציה הייתה בשיא כוחה. היא בעיני מופת ומודל לעם היהודי.

שמעתי עליה כשהזמינו אותי לפסטיבל שנתי שמתקיים על שמה בטבריה. ד"ר צבי צחייק, שהוא היסטוריון, חקר את האישה הזו במשך עשר שנים, וכתב עליה את הדוקטורט שלו. ואיך יודעים שזו לא אגדה אורבאנית או פנטזיה מזרחית? כי המסמכים המאשרים את חייה ופועלה קיימים עד עצם היום הזה בכל מיני ספריות, אוניברסיטאות וכנסיות, והוא מביא אותם כסימוכין בדוקטורט שלו. סיפור תהפוכות ותפניות חייה – פשוט מדהים.

 

דונה גרציה הרשימה אותי כי סיפור חייה מרתק: עזבו את הנתונים היבשים – היא חיה בתקופה חשוכה ליהודים ועוד יותר לנשים. אם יהודי היה שווה אז לאפס, אז אישה הייתה עוד מתחת לזה, והיא התעלתה על כל קושי. אני לא מפרטת פה, צריך לקרוא את הספר של ד"ר צבי צחייק, אבל חייה היו טלנובלה מטורפת. היה לה צי סוחר פרטי ענק, היא ניהלה אימפריה וקשרים עם נסיכויות שונות ומסחר בין מדינות – עם הרבה כוח, תושייה ויכולת.

 

אגב, סיפור מעניין לגביה: אחותה התקנאה בכוחה ובעושרה, והלשינה עליה לאינקוויזיציה שהיא יהודיה, כדי שיאסרו אותה, ועושרה יעבור אליה. אלא שהסתומה לא לקחה בחשבון שגם אותה יכניסו לכלא. כי אם אחותך יהודיה, אז את לא? כמובן שדונה גרציה עם כל הכספים שהיו לה, הצליחה לשחד את מי שצריך ולהשתחרר. היא קנתה את דרכה החוצה, והפרט המדהים: היא קנתה גם את חרותה של אחותה הבוגדת.

 

היא הייתה עוצמתית מאוד ועשתה הרבה טוב, לא רק לעצמה, אלא גם לאחרים ולעם היהודי. זו אישה עם מנוע ענק לעשייה, ואנשים כאלה פשוט מדליקים בעיני. הם מרגשים אותי, ומביאים לי גם השראות וגם חשק ענק לעזור להם. האישה הזו כל כך מדברת אלי כי היא עשתה דברים בלתי רגילים כשהיא מתעלמת מהנסיבות הקשות ומתעלה עליהם. היא לא התייחסה למציאות החיצונית הקשה – אלא ייצרה אותה לרצונה, בכל העוצמות והתושייה. לא משנה כמה קשה היה המצב – האופטימיות שלה הייתה ממארת וככה צריך.

 

עם מי אתם הייתם רוצים לשבת לקפה?