התאהבות זו תחושה שקשה להסביר במילים. להרגיש פרפרים בבטן, לצחקק בלי סיבה, לעוף לרקיע לשביעי, להסתובב בתוך בועה ורודה - מילים יפות שרק מי שחש בהן בעבר יכול להבין. אי אפשר גם להסביר באמת מה גורם לשני אנשים להתאהב זה בזו, או איך שני אנשים שאוהבים מוצאים זה את זה. אבל, מסתבר ששנים של מחקר פסיכולוגי העלו כל מיני סיבות משונות שגורמות לנו להתאהב יותר באנשים מסוימים. הנה 12 מהם:

1: אנשים שמטפלים בכלבים

הוליווד עלתה על זה לפני כן, אבל נראה שכלבים הם באמת אחת הדרכים הכי טובות להתחיל עם בחור או בחורה. בניסוי שנערך בישראל ב-2014, מאה נשים קראו סיפורים קצרים על גברים. בכל סיפור שהכיל גבר שהוא בעלים של כלב, הנשים דירגו את הגבר כבן זוג מתאים יותר למערכת יחסים ארוכה. החוקרים הסיקו שלגדל בעל חיים הוא סימן לכך שאתה אדם מטפל ומטפח ומסוגל להתחייב לאורך טווח, וגם נראה יותר רגוע, שמח ונגיש.

כלבים גורמים להתאהבות

חברו הטוב ביותר של האדם. צילום: Shutterstock

2: אנשים שאכפת להם מהסביבה

מחקר מהשנה החולפת מצא שגברים ונשים שמקבלים החלטות ידידותיות לסביבה נחשבים לנחשקים יותר למערכות יחסים ארוכות טווח. אלו שרוכשים מוצרים שלא פוגעים בסביבה ומעמיקים מחשבה בנושא ייחשבו ליותר רציניים יותר ומתאימים יותר למערכות ארוכות, בעוד שאלו שרוכשים מוצרים יוקרתיים נתפסים כמושכים יותר פיזית ויותר מתאימים למערכות יחסים קצרות.

3: אנשים שנראים כמו האקס/ית

או יותר נכון, אנשים שדומים מספיק לשותף הנוכחי או האחרון שלכם (או השותפה). כן, ידוע שלכל אחד ואחת יש את הטעם שלו ולכל אחד יש מה שנקרא "טייפ", אבל פסיכולוגים טוענים שנשים נוטות לבחור פרטנר לפיו יותר מאשר גברים. מחקר ב-2011 גילה שגם גברים וגם נשים נמשכים יותר לאלו שהזכירו את בני הזוג הנוכחים או הקודמים שלהם במידה רבה, אולם אצל גברים זה הורגש באופן פחות מובהק מאשר אצל נשים.

4: אנשים שנראים כמו אמא או אבא שלכם

אף אחד מאיתנו כנראה לא יודה בזה, אבל מה לעשות, תסביכי אדיפוס/אלקטרה הם דבר אמיתי וקיים. באונברסיטת סנט אנדרוז מצאו שחלק נכבד מהאנשים נמשכים לאנשים עם אותו צבע שיער ועיניים כמו ההורה מהמין השני, וגם נמשכים אל אנשים בטווח הגילאים בהם ההורה היה כשנולדו. "גילינו שנשים שנולדות להורים מעל גיל 30 התרשמו פחות מנעורים, ונמשכו יותר לפנים שהראו את סימני הגיל מאשר נשים עם הורים מתחת לגיל 30", הם טענו. "עבור גברים, ההעדפות לפנים של נשים הושפעו מהגיל של אמם בלבד ולא של אביהם, אבל רק כשמדובר במערכות יחסים ארוכות טווח".

5: אנשים שממש, ממש דומים לכם

אומרים שהפכים נמשכים. אז אומרים – שנים ארוכות של מחקרים מוכיחות שהקלישאה הזו די רחוקה מהמציאות. "בני זוג שדומים זה לזה במישורים וטמפרמנטים רחבים, כמו אישיות, יותר סביר שירגישו באותו האופן בחיי היום-יום שלהם", טוען ג'יאן גונזגה, הכותב הראשי במחקר על זוגות שנפגשו באתר היכרויות. "זה יכול להקל על בני זוג להבין זה את זה".

הפכים לא נמשכים

הפכים נמשכים? לרוב לא ממש. צילום: Shutterstock

6: אנשים שמגיבים לבקשות שלנו לתשומת לב

בשלביה הראשונים, מערכת יחסים נשענת הרבה מאוד על האופן בו אנו עונים ומגיבים זה לזה. מעל 40 שנות מחקר הובילו את הפסיכולוג ג'ון גוטמן למסקנה שזה עניין של "הימורים" קטנים. למשל, אם אישה חובבת ציפורים תצביע בפני בן זוגה שחוחית נחתה זה הרגע על עץ קרוב, הוא יכול "להפנות לה גב" בכך שינפנף את ההערה ולא יתייחס אליה, או שהוא יכול "לבוא לקראתה" אליה בכך שיחלוק איתה את ההתלהבות. התוצאות של ההימורים הקטנים האלו מפתיעות במשמעותן: באחד המחקרים של גוטמן על נישואין, זוגות שהתגרשו תוך 6 שנים מהמחקר חוו תגובות של "לבוא לקראת" רק ב-33% מהזמן, והזוגות שנשארו יחד חוו תגובות של "לבוא לקראת" ב-87% מהזמן. אז תפתחו את הלב.

7: אנשים שיש להם את הבעת הפנים הנכונה

ידוע שאישה מושכת כשהיא נראית מאושרת, אבל מסתבר שזה לא ממש המקרה אצל גברים. מחקר מ-2011 שסקר מעל לאלף אנשים הציג בפני המשתתפים תמונות של בני המין השני (בהנחה שמדובר בכאלו שנמשכים למין השני), ושאל אותם עד כמה הם נראו לו או לה מושכים. המסקנות היו כאלו: גברים מוצאים שנשים הן מושכות ביותר כשהן נראות מאושרות, והכי פחות מושכות כשהן נראות גאות. אצל נשים, לעומת זאת, המצב היה הפוך בדיוק: גברים נמצאו מושכים יותר כשנראו גאים, והכי פחות מושכים כשנראו מאושרים. מעניין לא פחות שגם נשים וגם גברים חשבו שבושה היא מראה די אטרקטיבי על פני המין השני.

ביונסה וג'יי זי

גברים שנראים מאושרים פחות מושכים. צילום: Shutterstock

8: אנשים שמשחקים אותה קשים להשגה

בניסוי בדייטים מהירים (ספיד-דייטינג) מ-2014 גילו שגברים הראו יותר עניין באישה שמשחקת אותה קשה להשגה בכך שלא הראתה עניין בשאלות שהיא נשאלה. זה נכון רק לסיטואציות מסוימות – כשלמשל בניסוי הספציפי המצב הנתון היה שהגברים בחרו את הפרטנרית והיו מעוניינים בה מלכתחילה. יחד עם זאת, הניסוי העלה שלמרות שהגברים הראו יותר עניין באישה ככל שהראתה בהם פחות עניין, הם גם חיבבו אותה פחות. מה לעשות, אהבה זה דבר מורכב.

9: אנשים שמשתמשים הרבה בידיים

מחפשים אהבה? הנה עצה פרקטית (שתוכיח עצמה גם בהרבה תחומים אחרים בחיים): השתמשו הרבה בידיים שלכם. מלאו את המרחב הפיזי שלכם בתנועות ומחוות ידיים ובתנוחה יציבה. מחקר מהשנה החולפת שבחן נשים וגברים בספיד-דייטינג הראה שאנשים נמשכו הרבה יותר לאלו שהזיזו את ידיהם וזרועותיהם מאשר אלו שלא זזו. למעשה, המשתתפים רצו לחזור ולפגוש את אלו שהשתמשו בשפת גוף פי 2 יותר מאלה שלא.

10: אנשים שמסתכלים זה לזה בעיניים במשך דקות

עוד עצה שיכולה להיות פרקטית וגם נכונה לכל תקשורת בין אישית (אבל יכולה גם להוביל למבוכה ואי נעימות, אז בזהירות) – הסתכלו זה לזה בעיניים. במקרה של דייטים, ממש תבהו. לפי הפסיכולוגית ג'ואן קלרמן מאוניברסיטת מסצ'וסטס, התוצאות יהיו מפתיעות: היא ביקשה מ-72 סטודנטים שלא נפגשו בעבר להתחלק לזוגות ולבהות זה לזה בעיניים במשך שתי דקות. "הם דיווחו שהתפתחו אצלם תשוקה וחיבה מוגברת כלפי האדם השני", היא סיפרה. "אפשר להסיק מכך שקשר עין לאורך זמן יכול לחבר אותך למישהו ואפילו להצית אצלך אהבה אפילו כלפי מישהו שמעולם לא פגשת לפני כן".

קשר עין גורם להתאהבות

רואים לכם בעיניים. צילום: Shutterstock

11: אנשים שמריחים נכון

כן, כנראה שתעשיית הבישום מצדיקה את המיליארדים שהיא מגלגלת בשנה, אפילו שהרבה פעמים זה רק עניין של הורמונים (או פרומונים, אם תרצו). אוניברסיטה בדרום קליפורניה בדקה נשים בשעת ביוץ ומצאה שחלק נכבד מהן העדיף את ריחה של חולצה שנלבשה על ידי גבר עם רמות גבוהות של טסטוסטרון. המסקנה הזו התיישבה עם מחקר אחר שבדק כיצד הורמונים בשעת ביוץ משפיעים על המשיכה שלנו – נשים הראו משיכה גבוהה יותר לגברים עם קו לסת חזק יותר כשהן בשעת ביוץ. זה לא אנחנו, זו הכימיה.

12: אנשים שנראים טוב כמונו או יותר מאיתנו

כמה פעמים אמרתם לעצמכם "אני לא בליגה שלו"? זה כנראה אחד הדברים הכי מבאסים שיש – וכן, יש גם המון הוכחות שסותרות את העניין, אבל בסופו של דבר הבסיס לעניין הוא חלק מהמציאות. במחקר מ-1996, משתתפים שונים דורגו על בסיס משיכה פיזית ואז צוותו לדייט עם משתתף אחר באופן רנדומלי. לאחר מכן הם התבקשו לדרג הדייט, וכך חשפו שמשתתפים שהיו מושכים יותר גם היו שיפוטיים יותר כלפי מי שמולם – אפילו אם מי שמולם היה מושך באופן יחסית שווה. כמה שהמשתתף או המשתתפת נראו טוב יותר, כך היה פחות סביר שהם יהיו מרוצים. עם זאת, עבור מרביתנו הממוצעים, הסבירות היא גבוהה יותר שנאהב מישהו שנתפס כמושך באותה המידה כמונו.

אבל בסופו של דבר, מישהו צריך להגיד לחוקרים מסעיף מספר 12 ובכלל שזה לא עד כדי כך מדיד, ובעיקר לא כל כך פשוט. נדמה שאם יש מסקנה אחת שחוזרת על עצמה היא שאהבה היא דבר בלתי צפוי, וטוב שכך – כי זה כל הקסם.