בימים בהם עוד ועוד מקרים של תקיפה והטרדה מינית מציפים את הכותרות, וחשיבותה של הסכמה לאקט מיני עומדת בראש סדר היום הציבורי, רבים חושבים על פתרונות שיהפכו את ההסכמה לחד משמעית וברורה לכל הצדדים. בראש ובראשונה בשאיפה למנוע פגיעות ומקרים נוספים של תקיפות, ולצד זאת גם כדי למתן את הבלבול הרב בקרב גברים בנוגע למה היא הסכמה וכיצד מוודאים שהכל הדדי בין שני הצדדים. יש שיאמרו שהפיתרון טמון בחינוך ובמודעות, אך יש המוצאים פתרונות מידיים – ביניהם תמצאו אפליקציה חדשה בשם "LegalFling".

עוד באון לייף:

 

האפליקציה החדשה מבית החברה ההולנדית "LegalThings" מציעה פיתרון שהוא לכאורה פשוט למקרים בהם ישנה הסכמה בין שני פרטנרים. היא מציעה למשתמשים לבקש הסכמה מפרטנר לאקט מיני כלשהו. "היפכו למפורשים לגבי הסכמה מינית" – כך מגדירה זאת הכותרת באתר האפליקציה, וטוענת שזוהי "הגדרה מחודשת למין בטוח".

"סקס צריך להיות כיפי ובטוח, אבל בימינו הרבה דברים יכולים להשתבש", נכתב באתר האפליקציה. "LegalFling יוצרת הסכם שתקף בחוק, שמשמעותו היא שכל פגיעה היא הפרת חוזה. על ידי שימוש בפרוטוקול חוזה בעל פה, ההסכם הפרטי שלכם ניתן לווידוא... בלחיצת כפתור אחת".

המטרה של האפליקציה היא אכן ליצור חוזים שתקפים בחוק לפיהם התקבלה הסכמה לאקט המיני. לטענת המפתחים, אם במהלך האקט מתרחשת שבירה של אותו חוזה, המשתמשת או המשתמש תוכל ללחוץ על כפתור שייאפשר לשלוח מכתבי 'בטל ומבוטל' (או Cease and Desist) ודרישת תשלום עונשין, והדבר גם ייקל על הבאת המקרה לבית משפט.

אפליקציה להסכמה מינית LegalFling

צילום מסך מתוך LegalFling

 

מעבר להסכמה כללית ליחסים מיניים כלשהם, האפליקציה מאפשרת למשתמשיה לשלוח לפרטנרים רשימת 'עשה ואל תעשה' של דברים להם הם מסכימים – שימוש בקונדום, שימוש בשפה בוטה, צילום תמונות/וידאו במהלך האקט ויחסים בדס"מיים. דבר נוסף שהיא כוללת היא אישור לכך שהמשתמש/ת נקיה ממחלות מין. כל חריגה מסעיף בחוזה, כאמור, תיחשב כהפרתו.

האפליקציה מבוססת על רשת הבלוקצ'יין, אשר דוגלת בפעילות עסקית מאובטחת באינטרנט ומאומתת על ידי המשתמשים ללא תיווך וניהול של גורמי ביניים – בנקים, למשל, נחסכים באמצעות השימוש במטבע הביטקוין שהפך לנושא לוהט לדיון בחודשים האחרונים ודוגל בדיוק בשיטה זו. לטענת המפתחים, השימוש בבלוקצ'יין מבטיח את אבטחת הפרטיות של המשתמשים בה, תוך שמירה של כל החלפת חוזים דרכה יחד עם חתימת זמן, בהצפנה.

"LegalFling" עדיין נמצאת בשלב מימון ואיסוף תומכים ולא ניתנת להורדה, אך מציעה הרשמה לכל המעוניין וכמובן להצטרף ולתמוך בה. לפי דיווח של ה-Indipendent, האפליקציה טרם קיבלה את אישורן של גוגל ואפל להצטרף לחנויות האפליקציות שלהן.

אך האם באמת מדובר ברעיון טוב? ועד כמה נכונה היא דרך הביצוע שלו?

אפליקציה להסכמה מינית LegalFling

צילום מסך מתוך LegalFling

 

הדבר הראשון שיש להעלות זו העובדה שאי אפשר באמת לעגן הסכמה לאקט מיני בחוזה. לא חסרים מקרים בהם אישה הביעה הסכמה להיכנס לסיטואציה מינית ובמהלכה משהו השתנה: בין אם משהו שלא הסכימה לו החל להתרחש (הרבה מעבר לקטגוריות של 'בדס"מ' או 'דיבור מלוכלך' כפי שמציעה האפליקציה), בין אם במהלך ההתפתחויות הפכה ללא כשירה להסכים או להתנגד, ובין אם פשוט ביקשה מהפרטנר לעצור ולא נענתה – דבר שקורה לעיתים תכופות מדי. לפי כללי האפליקציה, אין בדברים אלו הפרת החוזה שבעל פה שנוצר בין שני הצדדים, ואולם במציאות, זו ממש לא הסכמה.

במסגרת תשובות לשאלות נפוצות שהאתר מציע נכללת תשובה לשאלה "האם אני עדיין יכול/ה לשנות את דעתי?". בתשובת המפתחים נכתב: "בהחלט, 'לא' זה 'לא' בכל שלב. להיות ללא הכרה משמעו 'לא' בכל שלב. זה מתואר מפורשות בהסכם. בנוסף, ניתן למשוך בחזרה את הסכמתך להמשיך באמצעות האפליקציה בלחיצה אחת". איך זה אפשרי פרקטית, ואיך הבטחת ההגנה החוקית נשמרת בעזרת האפליקציה יותר מבכל מקרה אחר אם "לא זה לא"? שאלה טובה.

אפליקציה להסכמה מינית LegalFling

צילום מסך מתוך LegalFling

 

עכשיו, עזבו את זה שכל הקונספט נשמע די הזוי גם על הנייר, בעיצומו של ערב לוהט עם פרטנר/ית לקבל הודעה על מסך הסמארטפון 'הסכם ליחסי מין עם X', וכמה לא פרקטי זה יכול להיות אם דברים לא הולכים בגרסה הפחות חיובית של התסריט.

בין השורות עולה מהאפליקציה הזו משהו די מסריח. ההסברים מנוסחים בצורה שמתיימרת להגן על הדבר הכי חשוב להגנה מפני תקיפות מיניות – הסכמה. אבל בואו לא ניפול למילים היפות של המפתחים ונראה במה באמת מדובר. האפליקציה הזו למעשה מבקשת לתת הגנה חוקית למי שמלכתחילה מוטל ספק שפעל בהתאם להסכמה.

הרי מי ישתמש בחוזים בע"פ שהיא מנסחת, אם לא גברים שכנראה עשו משהו שלא התאים לפרטנר/ית שלהם? מה יהיה השימוש אם לא בכדי להגיד בבית משפט 'אבל היא חתמה על הסכמה באפליקציה'? ומה תהיה התוצאה של שימוש רווח באפליקציה הזו אם לא החלשת כוחן של נפגעות תקיפה מינית, שגם ככה עומדות מול אין ספור מכשולים וקשיים שמציבה בפניהן מערכת המשפט?

אמת, כאמור האפליקציה אכן מציעה הגנה למקרי הפרת החוזה, ואפילו מקצרת הליכים משפטיים באמצעות כפתור שמפעיל אמצעי 'בטל ומבוטל' ואף דורש פיצויי עונשין. אבל פרקטית, שוב, קשה להעלות על הדעת סיטואציה של שני פרטנרים בעיצומו של אקט מיני, שבמהלכו אחד הגורמים מפעיל את האפליקציה כדי לטעון שהופר פה חוזה. ואם הפעולה הזו מתבצעת בדיעבד, לאחר הפגיעה, מה בעצם השגנו פה? מי יסכים לשלם פיצויים (שמי בדיוק קובע?) על פי דרישת מכתב גנרי שנשלח על ידי אפליקציה, ואיזה תוקף יהיה למכתב כזה בבית משפט?

אפליקציה להסכמה מינית LegalFling

צילום מסך מתוך LegalFling

 

יש אין ספור חורים ברעיון הזה שמציעה אפליקציית "LegalFling". גם אם הרעיון נשמע מבטיח בכותרת, התוכן שלה חושף שבפועל, היא תוכל לשמש רק ככלי נוסף לכיתות רגליהן של כל מי שנאבקת באלף הגוונים השונים של חוסר הסכמה, ושואפת לכונן הבנה והפנמה ציבורית אמיתית של המושג הזה. הסכמה היא לא הודעה באפליקציה. היא לא חוזה שבעל פה. היא לא הגנה משפטית והיא לא איום על המין הגברי. הסכמה היא דבר פשוט, היא הדדיות, תקשורת קשובה והבנה עם הפרטנר. הסכמה היא לא רק העובדה ש'לא' הוא תמיד 'לא', היא ההבנה שרק 'כן' הוא 'כן', וזהו האור הירוק שנדרש כדי להמשיך אל עבר סקס כיפי ובטוח, בהסכמה. ואת זה לא תבטיח שום אפליקציה.