אני גר בלהבים, שעתיים נסיעה מפארק אפק. כבר עשרים שנה אני עושה את הדרך מב"ש לפארק אפק או פ"ת. תמיד היה לי רכב צמוד. חווית הנהיגה שלי אז והיום די שונה, היום לשמחתי כמנכ"ל מרצדס אני נוסע על רכב שהוא חצי אוטונומי. ייקח קצת זמן עד שכל הכבישים יהיו רחבים כאלה. איך ייראה העתיד? אנפץ כמה פרדיגמות אבל זה נראה טוב בסוף.

 

יש הרבה מאוד חשיבה וחדשנות לעתיד, עולם הרכב מתעסק בזה המון. לא מזמן היה אקזיט מאוד גדול כמו שאתם יודעים, שהתחיל לפני עשרים שנה בחשיבה וייושם היום, בעיקר ברכבים קיימים. יש היום כמעט מאה אלף פטנטים, חגורות בטיחות, כריות אוויר, כל מה שהיום נראה לנו טריוויאלי, הומצא לפני כמעט מאה שנה, ועוד פטנטים בקצב מסחרר.

 

מה שחשוב מאוד לזכור עם 3 מיליון רכבים על הכביש - בכל שנה נכנסים 250 אלף רכבים חדשים לכבישים, וכמעט ולא גוררים מכוניות. מתווספים עוד ועוד רכבים. לפני 130 שנה, אחרי הסוס והעגלה, המציאו את הרכב והמנוע הראשון. אם תזכרו, הרכב הראשון, בסוף זו קוביה, 4 גלגלים, הגה, מושבים. מתחילים את המהפכה עם 3 מגמות עיקריות שאתן רואות היום: רכב אוטונומי לחלוטין, שמזהה תמרורים וניווט ללא מגע יד אדם.

 

רכב אוטונומי

רכב אוטונומי. צילום: shutterstock

 

אז המגמה היא רכב אוטונומי, היום במדינת ישראל יש רכבים שעוקפים וחונים לבד, עוצרים ומזיזים את הרכב אם שיחקת בטלפון. המגמה שמתעצמת היא רכבים חשמליים, היברידים, אחרי זה פלאגין היבריד שאדם צריך להטעין את הרכב. ומה שעוד מתחיל להכנס לארץ זה הרכבים השיתופיים, לא רק קאר טו גו ואובר. כשעשרים שעות בין לבין נסיעות הרכב עומד, מישהו אחר יכול לנסוע, לחזור, ותחשבו על זה שזה כנראה העתיד.

 

הרבה מהתכנון העתידי אפשרי היום אבל זה ייקח המון זמן בגלל מגבלות, תשתיות, רגולציה. נבלה יותר ויותר ברכב, נעשה ישיבות, נאכל ואולי אפילו נישן ברכב, אולי ננפץ את הפרדיגמה שצריך 4 קירות ובית. אבל בגדול התעסקות ענף הרכב היא בחלל הפנימי, הרכבים לא משתנים - 4 גלגלים, דלתות, זה לא השתנה כמעט 130 שנה.

 

כמו שאמרתי זה ייקח קצת זמן, לא אגיד כמה זמן, יש חסמים פסיכולוגיים כמובן, לשכנע לקוח להתניע רכב בסוף יום עבודה זה לא פשוט, וזה כבר קיים. וכמובן המון רגולציה ותשתיות לא מתאימות. אז כמו שאמרתי, יש הרבה התעסקות במרחב הפנימי, היום יודעים לפנות ישירות ללקוח, להתאים לו את הרכב.

 

אם נשים היום חמישים אי-קלאסים לדוגמה ממרצדס בכביש 6 ריק, לא יהיו תאונות. הרכבים יסעו לבד, הרכבים יודעים לתקשר ביניהם, להגיד יש מבצע בסופר פארם, לדבר רכב לרכב, הטכנולוגיה כבר קיימת. זה תלוי בנו, בתשתיות, רגולוציה וכל החסמים הפסיכולוגיים. אבל הכי חשוב - בהכל נשלוט באמצעות הנייד.

 

 

הנייד היום פותח ומחנה את הרכב. מי שישכור מרצדס באירופה יוכל לקבל את האי-קלאס שלו דרך הנייד. כשאני אכנס לרכב הוא יזהה שאני בעל הרכב, יכוון את הטמפרטורה, המושבים, את המוזיקה. אני אנווט, אצא מהרכב, ואמשיך לנווט דרך הטלפון, אלו דברים קיימים. ההשקעה היום היא בתחום ממשק הטלפון-רכב.

 

אנחנו באמת עוברים היום לצרוך את הרכב, זה העתיד. בסוף יש 3 מיליון רכבים אבל כמעט כולם רגילים. מה שהיה יפה במובילאיי הוא שהמציאו משהו עתידני ויישמו את זה על רכבים קיימים. אם יש מחשבות מה לעשות בענף הזה וזה מעניין, כדאי לנסות משהו עם רכבים קיימים ולחלום על העתיד.