איזהו ההמבורגר הטבעוני הטוב מכולם?
סוגיה הרת גורל זו מעסיקה את טובי המוחות ומפרנסת אינספור ויכוחים. ותעשו לנו טובה – תחסכו מעצמכם את המבוכה שבהטפות מז'אנר "אבל למה אתם צריכים לחקות בשר?" זו המסיבה שלנו ואנחנו נבלוס מה שבא לנו (בלי לפגוע באף אחד אחר כמובן).

אז המבורגר. כן, גם אנחנו, שאתם טופלים עלינו עלילות חסה ומרור, אוהבים לנעוץ שינינו בלחמנייה רכה ובה קציצה בשרנית (אופס. מטאפורית!).

רבים וטעימים יש בעיר ובארץ, אבל על כולם עולה, לדעת ולטעם מדור זה, ההמבורגר של "ריינבו". קציצה דשנה ועסיסית שעשויה ברובה מפטריות וסויה והטעם שלה אמין עד כדי כך שקשה להימנע, אחרי הביס הראשון, מלהפסיק לאכול בבהלה טבעוניסטית קלה, שמא מדובר, חלילה-לנו, בבשר. אחרי שנרגעים (לא היה צורך באמבולנס, תודה שהתעניינתם) אפשר ליהנות ממנה, כמו מתוספות מגוונות ומשמחות שאפשר לבחור בנוסף לירקות הרגילים שמלווים את המנה - בהן ארטישוק, בצל מקורמל, גבינה, אבוקדו ואננס צלוי.

תוספת הגבינה, הטבעונית כמובן, יכולה להיות מפתה בעיקר לשומרי כשרות, שמעולם לא טעמו צ'יזבורגר בימי קרניסטיותם. כאן דווקא נמליץ להימנע – הגבינה אמנם טעימה, אבל נוזלית למדי, ולמי שכמונו לא יכולים לאכול בלי להכתים את בגדיהם, פניהם ושאר חלקי גופם וכל סביבותיהם – עדיף להימנע מכל הבלגן שמתחולל ולהתרכז בבליסה.

"ריינבו" – שהוקמה בידי בעלי "החתול הירוק", הפיצרייה הטבעונית המהוללת – שוכנת ברחוב אבן גבירול 88 בתל אביב, באותו מקום שהיה ה"בודהא בורגר", מחלוצי המקומות על טהרת הטבעונות כאן. המיקום הזה בהחלט מסמל את האבולוציה שהתחוללה בתחום.

המבורגר עולה 35 שקלים, דאבל ריינבו למי שבאים רעבים – 45 שקלים, תוספת עולה 3 שקלים.

קציצה דשנה ועסיסית שעשויה ברובה מפטריות וסויה. ההמבורגר הטבעוני של ריינבו 

חציל בקפית

התלונות השגורות, שהרוב הגדול של המקומות הטבעוניים נמצאים בתל אביב, וגם הסקירות והביקורות שלהם מתרכזים בעיר זו, הצליחו לחדור אל הלב הנוקשה של המדור. שמנו פעמינו איפוא אל הרחק מהעיר הגדולה – למודיעין דווקא.

הלכנו על סולידי – המסעדה האיטלקית קפית, בעלת האופי המשפחתי, שלה סניפים גם בירושלים, רחובות ופתח תקוה. כמו מקומות לא-טבעוניים רבים, גם כאן יש לצד התפריט הרגיל גם היצע טבעוני לא רע. מתוכו בחרנו בחציל על האש עם טחינה וסלסת עגבניות – אחת המנות השכיחות שמוצעות לטבעונים במקומות שעוד לא ראו את האור. היא היתה עשויה ומתובלת כראוי, במחיר קצת מופרז למנה ראשונה מהסוג הזה - 42 שקלים.

קיומן של מנות טבעוניות במקומות לא-טבעוניים משמח כמובן ומעיד על הביקוש ההולך וגדל. זה המקום לבקש ואף להפציר, שבניגוד למתרחש במקומות רבים, המנות לא יסתכמו בקינואה ועדשים – לא שיש משהו רע בהם, אם הם עשויים היטב, אבל תשקיעו בנו יותר ממה שצפוי. מגיע לנו. שלא לדבר שנשמח למגוון גדול הרבה יותר של קינוחים – רצוי מושחתים.

קפית - עמק זבולון 3, מודיעין

יש דבר כזה, גלידה אמריקאית טבעונית?

 ועכשיו, ברוח זו, למשהו מסעיר באמת. גלידות טבעוניות יש, תודה לאלה, כבר לא מעט. אמנם עדיין יוצא להגיע למקומות ולהתבאס, כששואלות מה טבעוני, לשמע תשובות מעדות "רק הסורבה". אבל ברשתות וחנויות לא מעטות מוצעים גם טעמים רבים ומגוונים אחרים.

כל זה מעולה, אבל האטרקציה החדשה בעיר, לפחות מבחינתנו, היא – אתם יושבים? – גלידה אמריקאית טבעונית.

קראו לי פשוטה, אבל זיכרון הגלידה האמריקאית שנהגתי לאכול בכיכר אורדע ברמת גן עורר צביטת געגועים מפעם לפעם בשנות הטבעונות. הידיעה שיש אחת טבעונית גילגלה אותי במרץ אל מחוז הכיסופים – רחוב פרישמן פינת דיזנגוף בתל אביב. שם, בקיוסק שמוכר שייקים של פירות ושאר מגדנות, לא התאכזבתי. בחרתי בכוס, כי המוכר לא היה בטוח שהגביע טבעוני. הגלידה לבנה, אבל תוספת של רוטב שוקולד מריר הפכה אותה לגלידה שוקו – וכך הפנטזיה הושלמה והפכה את אמריקה לגרייט אגיין. כל זה ב-15 שקלים בלבד. מה נאמר? כאמור – אמריקה.

קולד "אקספרס", פרישמן 42